O výstavbe veľkého bratislavského obchvatu – diaľnice D4 a s ňou súvisiacej rýchlostnej cesty R7 – toho po včerajšku vieme o niečo viac. Včera sme totiž otvorili obálky s cenami od štyroch záujemcov. Najlepšia ponuka, ktorú sme dostali od združenia Obchvat Nula vedeného španielskou Cintrou, je nastavená na ročnú splátku necelých 57 miliónov eur. Ďalšie ponuky boli vo výške 69,76 a 91 miliónov eur ročne. Je to pravdepodobne oveľa menej, ako si želali opoziční politici a „nezávislí“ analytici, ktorí chceli z obchvatu vytrieskať predvolebný kapitál.

Treba povedať, že táto ponuka ešte nie je konečná. Musíme skontrolovať ponuku, aby sme sa presvedčili, či je dobre vypočítaná, a až potom vyhlásime definitívneho víťaza. Verím však, že všetko bude v poriadku a my tak do konca januára porovnáme ponuky uchádzačov s klasickým modelom výstavby. Až toto bude výsledný a kľúčový test, ktorý predstavíme verejnosti, pôjdeme s ním na odborný seminár a následne ho predložíme vláde. Verím, že aj matematika potvrdí to, čo my tvrdíme už dlho. Ak sa má diaľničný obchvat postaviť v súčasnosti a nie až v budúcom desaťročí, musí sa to urobiť cez PPP projekt. Vedela to už predchádzajúca vláda, ktorá tento projekt tiež schválila ako PPP, a vie to každý, kto sa pozrie na realitu. Všetky eurofondové peniaze z nového operačného programu sú pridelené na projekty, ktoré sa stavajú alebo súťažia. Iba na prioritné projekty výstavby diaľnic a rýchlostných ciest nám chýba viac ako šesť miliárd eur. A to bez D4/R7. Ak nechceme zastaviť výstavbu na zvyšku Slovenska, jednoducho musíme využiť takú dobrú ponuku, akú sme včera dostali.

Treba si uvedomiť, že podobná ponuka sa už nemusí opakovať. Podarilo sa nám totiž urobiť súťaž v tom najlepšom čase. Cena peňazí, ktorá je pre PPP kľúčová, je na historických minimách. Zároveň sme k nám pritiahli prakticky všetkých významných hráčov v oblasti PPP, ktorí vytvorili mimoriadne ostrú súťaž. Jej priebeh bol úplne ukážkový nielen čo sa týka počtu uchádzačov, ale aj samotného procesu, keď nebol nikto vylúčený. Veľmi nám pomohol napríklad aj fakt, že tento projekt si preštudovala a schválila aj Európska investičná banka, ktorá je ochotná požičať viac ako dvojnásobok toho, čo pôvodne plánovala.

Mimoriadne otvorení sme boli pri tejto komunikácii aj my, keď sme išli a aj pôjdeme vysoko nad rámec toho, čo je vo svete bežné. Rozumiem totiž tomu, že ľuďom treba vysvetliť, prečo si na diaľnicu požičiavame. Ale verím, že každý, kto má hypotéku či úver na rozvoj biznisu, to veľmi dobre pochopí.