Na Slovensku treba urýchlene postaviť viac diaľnic a rýchlostných ciest, ako máme peňazí. Minuli sme všetky eurofondy zo skončeného obdobia a zazmluvnené sú aj prakticky všetky peniaze na diaľnice do konca roku 2020. To, že peniaze nebudú stačiť, bolo jasné už predchádzajúcej vláde. Preto aj oni jasne povedali, že obchvat Bratislavy D4 a s ňou súvisiacu rýchlostnú cestu R7 treba začať čím skôr stavať pomocou PPP projektu.

Po štyroch rokoch tvrdej práce a viac ako rok trvajúcej súťaži sme vo finále. Najlepší uchádzač je schopný začať stavať už túto jar a Slovensko mu bude túto cestu splácať postupne až po tom, ako po nej začnú jazdiť autá. A to za menej, ako platia Rakúšania za kratší obchvat Viedne, ktorý sa navyše staval v čase, keď boli ceny v stavebníctve o štvrtinu nižšie.

Najväčšou výhodou PPP oproti klasickému modelu je, že cestu môžu ľudia využívať skôr a netreba na ňu čakať dlhé roky. Keď ľudia nebudú tráviť čas neefektívne v zápchach, ale dostanú sa skôr do práce a tovar skôr k svojim odberateľom, znamená to ekonomické benefity.

Podľa prepočtov ministerstva financií by sa PPP obchvat Slovensku dokonca oplatil aj v prípade, ak by štát nejakým zázrakom našiel peniaze a začal stavať už v roku 2018. To je prvý rok, keď je vôbec technicky možné stihnúť túto cestu začať stavať prostredníctvom klasickej súťaže. Cena necelých 57 miliónov eur za rok, ktorú nám v PPP súťaži ponúklo konzorcium vedené španielskou Cintrou, je skrátka naozaj špičková.

A treba si povedať, že keby sme dnes túto ponuku odmietli, diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 v najbližších desiatich rokoch nepostavíme. Pretože rad čakajúcich na peniaze z rozpočtu je dlhý. Potreba nových diaľnic po celom Slovensku je oveľa vyššia ako možnosti štátnej peňaženky, a to zostávame len pri cestnej doprave. Práve vďaka tomu, že jeden z najväčších infraštruktúrnych projektov budujeme prostredníctvom PPP, budeme môcť ostatné cesty naplno podporiť už v najbližších rokoch.

Za posledné roky sa v príprave obchvatu spravilo veľké množstvo práce. Vrcholom bola dobre pripravená súťaž, ktorá vygenerovala úžasnú cenu. K celému procesu sme pristupovali veľmi zodpovedne. Aby sme umožnili čo najkvalitnejšiu verejnú diskusiu, miera transparentnosti bola vysoko nadštandardná aj na západoeurópske pomery. Ja osobne som rád, že sa z roviny politických bojov dostávame k odborným argumentom. A som veľmi rád, že po rokoch príprav môžeme túto potrebnú cestu za takto výhodných podmienok konečne začať stavať.