StoryEditor

Kde čas nie sú peniaze

21.10.2015, 00:00

Cesty a diaľnice si od šoférov vyžadujú veľký zmysel pre humor. Napríklad, mnohí si mysleli, že ak nie sú peniaze na údržbu normálnych ciest, aspoň sa postavia diaľnice, spojí sa Šariš so Záhorím a všetci budú jazdiť opreteky. Ekonomika začne prekvitať, tovary a služby začnú prúdiť z jedného regiónu do druhého. Ak nie Amerika, tak budeme aspoň Západ. Lenže, a to je ten vtip, málokto tušil, že diaľnice sa nestavajú pre šoférov, ale pre cestárov – podobne ako školy neslúžia žiakom, ale učiteľom a na vysokých školách nie je dôležitý študent, ale profesor. Diaľnice sú pracovisko, na ktorom si dorábajú chlieb svoj každodenný všetci (veľa ich nebude), ktorí točia veľkými peniazmi európskych daňových poplatníkov. Aby sa uživili, otvárajú veľa úsekov, nechávajú na nich pracovať málo ľudí, obrnení heslom, že to robia pre nás.

Nič nie je príťažlivejšie pre každú vládu na svete ako regulačný rozpočet. Vlády majú dva spôsoby, ako míňať naše peniaze – cez priehľadné verejné financie, kde sa robia obludné obstarávania na každú maličkú kúpu za pár tisíc a všetko sa vykazuje. Ráta sa a odhaduje deficit, ten sa potom znižuje a všetci o tom diskutujú. Druhým spôsobom je vydávanie regulácií, ktorými vlády nútia pospolitý ľud a podniky, takže v konečnom dôsledku opäť pospolitý ľud, aby robil mnohé vláde milé úkony či kupoval, čo by normálne nekupoval. Jedným slovom, míňal svoje vlastné peniaze na to, čo mu určí vládny predpis. Tento rozpočet nikto nesleduje a zdá sa bezodný – obmedzuje ho len výška majetku, schopnosť premeniť vyvolanú nevôľu ľudu na akciu voči vláde a zlé hospodárske dôsledky. Isteže, toho druhého sa u nás báť nemusíme, ale hospodárske škody tu sú, od nižšej veľkosti rodín až po mrhanie časom.

Čas sú peniaze, to vedia ekonómovia, ale účtovníci zase vedia, že náš čas nie sú ich peniaze. Inými slovami, áno, z hospodárskeho hľadiska je rozumné stavať a následne opravovať a udržiavať diaľnice čím rýchlejšie, počas nízkej premávky, aby takéto práce nešli proti samotnému zmyslu rýchlej cesty. Aby sme neničili cestovný ruch, obchody, výrobu a spotrebu. Ale z pohľadu firmy než platiť príplatky robotníkom je rozumnejšie nechať ich robiť len cez deň a prácu im vopred pripraviť. To, že takto škodia hospodárstvu, sa na ich príjmoch nijako neprejavuje a nervozita ľudí sa premieta asi do zvýšenej chorobnosti než vyjadrenia nespokojnosti. Ako dobre, že existuje zima, keď na cestách je len voda a sneh, a minimum cestárov!

01 - Modified: 2007-10-17 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Osobnostný test
01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 20:08