„Filko, poďme si kúpiť čln,“ napísal mi pred dvoma rokmi kamarát z vysokej školy. Slovo dalo slovo, preňúrali sme internetové bazáre, a po dvoch týždňoch sme už aj s tretím kamošom hrdo brázdili vody Dunaja. Samému by mi to nenapadlo, sám by ju nikto z nás dostatočne nevyužil. Sami by sme nechceli znášať náklady údržby, parkovania a poistenia.
Spoločné vlastníctvo dvadsaťročnej loďky prinieslo neočakávané dobrodenia. Čas strávený vonku, technické zručnosti. Časové konflikty sme nezažili. Naopak, vďaka zdieľanému hobby sa aj s rodinami a ďalšími priateľmi vidíme častejšie než kedykoľvek od promócií.
Od Wikipédie cez couchsurfing až po štatistický programovací jazyk R internet umožnil vznik podobných svojpomocných, neziskových komunít na globálnej škále. My, pravdoláskarskí technooptimisti by sme v nich radi videli budúcnosť.
No svet má aj temnejšiu stránku. Niektoré firmy nachádzajú spôsoby, ako komunitné nadšenie, energiu a dôveru premeniť na peniaze svojich akcionárov. Darí sa im. Dve najznámejšie – sprostredkovateľ ubytovania Airbnb a individuálnej dopravy Uber – sú cenené v desiatkach miliárd dolárov.
Nekritický hype okolo nich mi príde prehnaný. Poslaním aj modom operandi nemajú veľa spoločného so svojpomocou a s verejnoprospešnou orientáciou neziskových komunít. Namiesto nej robia sofistikovane, za odplatu prostredníka medzi ponukou a dopytom. Biznis model, podporený aj nedostatočným využitím pracovnej sily, súkromných áut a nehnuteľností v pokrízovom období, nemusí byť udržateľný. Ak by sa rozšíril, môže urobiť prácu menej bezpečnou a ekonomiky zraniteľnejšou.
Čo je horšie, komerčné zdieľané aplikácie často slúžia v prvom rade na dolovanie regulačnej renty. Predstierajú dodávateľom aj klientom, že sa ich štandardné podmienky bezpečnosti, poistenia alebo platenia daní pri podnikaní v ich odvetví netýkajú. Zázračne, nespravodlivo, a nesprávne.
Ak zdieľaná ekonomika – verejnoprospešná aj komerčná – pretrvá, prirodzene natiahne naše rozmýšľanie o daniach a regulácii profesií na škripec. Prináša veľa dobra, preto ich budeme musieť nanovo premyslieť. Dovtedy premýšľajme pri každej novej módnej službe, či nie je čiernym pasažierom na všetkých ostatných.