Na svete je ďalšie programové vyhlásenie, v ktorom vláda deklaruje vôľu zlepšovať podnikateľské prostredie. Ani predchádzajúcim vládam nechýbala dobrá vôľa. Ale chýbal im systémový prístup, bez ktorého aj dobré zámery zostali len na papieri. Bohužiaľ, systémový prístup ani v novom vládnom programe nenájdeme. Prípadný úspech vlády preto závisí od ochoty ísť nad rámec programového vyhlásenia a v nasledujúcom období urobiť dve veci.
Krátkodobo, čo najrýchlejšie prijať všetky návrhy na odstránenie zbytočných prekážok pre podnikanie. Podčiarkujem, naozaj všetky, teda nielen tie od strán vládnej koalície. Aj od podnikateľských a zamestnávateľských organizácií, ale aj od mimovládnych organizácií, politickej opozície či od širšej verejnosti. Združenie podnikateľov Slovenska už ministrovi hospodárstva predložilo dokument, ktorý obsahuje 40 byrokratických nezmyslov, ktoré boli v predchádzajúcich rokoch identifikované podnikateľskou i nepodnikateľskou verejnosťou. Dokument obsahuje aj konkrétne návrhy, ako uvedených 40 zbytočných prekážok podnikania legislatívne vyriešiť.
Dlhodobo, vytvoriť systém na periodické preskúmavanie legislatívy, vrátane odstraňovania zbytočnej záťaže, ako aj na zabránenie prijímania nových prekážok a zbytočnej záťaže v budúcnosti. V tejto oblasti z nedávnej minulosti treba vyzdvihnúť ako veľmi prínosné dve iniciatívy. Prvou je schválenie upravenej Jednotnej metodiky pre schvaľovanie legislatívy, ktorá vytvorila väčší priestor na presadzovanie pripomienok pre podnikateľské a zamestnávateľské organizácie. Druhou je vznik Centra lepšej regulácie v Slovak Business Agency, ktoré má vytvoriť analytickú kapacitu na počítanie dôsledkov prijímanej legislatívy na podnikateľské prostredie. Na tieto kroky treba nadviazať, ale je potrebné urobiť oveľa viac.
Väčšina ďalších krokov k lepšiemu systému regulácie v SR je obsiahnutá v 12 odporúčaniach OECD pre lepšiu reguláciu z roku 2012. Vláda by preto mala dôsledne v praxi realizovať tieto odporúčania, vrátane stanovenia kvantitatívnych a merateľných cieľov, stanovenia jednoznačnej zodpovednosti za ich plnenie, vrátane vyšších územných celkov, miest a obcí či systému spätnej väzby, monitoringu plnenia vládnych zámerov pri znižovaní finančného a administratívneho zaťaženia podnikania.
Skutočné zlepšenie podnikateľského prostredia u nás závisí od toho, či vláda bude mať nielen dobré zámery, ale aj fungujúci a účinný systém ich realizácie.
StoryEditor