25.08.2016, 00:00

Vláda podporila základný pilier ekonomiky

Peter Žiga
Zdroj: Peter Mayer

Malé a stredné podniky majú prívlastok základný pilier ekonomiky. Zamestnávajú vyše 70 percent ľudí a tvoria približne 54 percent pridanej hodnoty. Navyše, takmer 30 percent z nich prináša inovácie. To je dostatok argumentov, aby získali postavenie i podporu, aká im právom patrí. Doteraz neexistoval zákon, ktorý by vytváral rámec pre podporu malého a stredného podnikania. Počúvali sme výhrady a pripomienky malých a stredných podnikateľov k podmienkam, ktoré im štát vytvára na fungovanie a pristúpili sme k analýze, ktorá mala ukázať rezervy i smerovanie potrebných riešení.

Výsledkom je zákon na podporu malých a stredných podnikov. Roztrieštené formy podpory sme dostali pod jednu strechu. Ministerstvo hospodárstva ich súčasne rozšírilo a doplnilo o možnosť podporiť sektor nepriamo, prostredníctvom mentoringu a poradenstva. Hlavný prínos by som zhrnul do troch bodov: odbúravanie administratívy, podpora inovácií a internacionalizácia.

Regulácia zasahuje malé a stredné podniky silnejšie ako veľké, ktoré majú špecializované tímy, čo vyhodnocujú legislatívu a monitorujú povinnosti. V malých a stredných to robia manažéri alebo bežní pracovníci. Strácajú tým čas, ale ak si firmy ešte aj nesprávne interpretujú vyplývajúce povinnosti, hrozia im postihy. Nový zákon ustanovuje povinnosť vyhodnocovať vplyv novej legislatívy na malé a stredné podniky. Návrh relevantného zákona sa bude musieť prekonzultovať s ich zástupcami, kvantifikuje sa vplyv nových povinností a zvážia alternatívy. Pravidlá platia aj na preberanie aktov EÚ a mali by pomôcť zabrániť nadmernej implementácii známej ako goldplating.

S rozvojom jednotného digitálneho trhu EÚ budú malé a stredné podniky na Slovensku čeliť rastúcej medzinárodnej konkurencii. Musia sa preto pripraviť. Práve nový zákon vytvára priestor na podporu inovatívnych projektov a vzdelávania v oblasti digitalizácie.

Možnosť pôsobiť na otvorenom medzinárodnom trhu a odbúravanie hraníc podnikania v rámci Únie však pre slovenské podniky znamená aj šancu. V roku 2014 exportovalo tovary len 5,2 percenta z nich, ale potenciál majú väčší. Zákon má za cieľ podporiť postavenie slovenských firiem na zahraničných trhoch. Dosiahnuť by sa to malo kombináciou grantov, záruk a nepriamej pomoci.

Zákon má veľké ambície. Považujem ho za významný krok na ceste k zlepšovaniu podmienok, za ktorým budú nasledovať ďalšie opatrenia. Verím, že ich podnikatelia ocenia a pilier ekonomiky, ktorý predstavujú, bude pevnejší a stabilnejší.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.