Ján OravecPeter Mayer
StoryEditor

Biznis priority pre školstvo

28.10.2016, 00:00

Školstvo na Slovensku i vo vyspelom svete stojí pred obrovskou výzvou: posledné zásadné zmeny v ňom prebehli ešte v 19. storočí, no má nám pomáhať úspešne sa prispôsobovať požiadavkám 21. storočia. Súčasný svet sa však už len veľmi málo podobá tomu z 19. storočia, preto musí školstvo prejsť radikálnou premenou, nie iba sériou kozmetických úprav.

Ministerstvo školstva avizovalo zámer predložiť najzásadnejšiu reformu školstva za posledných 25 rokov. Táto ambícia si zaslúži podporu. K jej naplneniu bol urobený prvý krok. Na verejnú diskusiu bol predložený návrh cieľov, ktoré by sa mali dosiahnuť v oblasti výchovy a vzdelávania detí a mládeže vo veku do 18 rokov v horizonte desiatich rokov. Namiesto kritiky by bolo užitočné, keby všetci zainteresovaní vrátane zamestnávateľov využili túto možnosť na predloženie vlastných predstáv o zmenách v našom školstve.

Zamestnávatelia majú záujem, aby dnešní študenti a zajtrajší uchádzači o zamestnanie boli zamestnateľní z hľadiska ich vedomostí, zručností, ale aj pripravení učiť sa počas celého svojho profesijného života. Takých však školy nebudú „produkovať“ bez zásadnej zmeny prístupu k vedomostiam, zručnostiam a rozvoju osobnosti žiakov a študentov.

Súčasný systém vzdelávania väčšinou nedokáže prepojiť obsah vyučovania s fungovaním reálneho sveta. Výsledkom je nedostatočná motivácia študentov, ich narastajúci nezáujem o školu. Potrebujeme zásadne prehodnotiť význam a použiteľnosť toho, čo sa na školách učí, a zároveň zabezpečiť lepšiu rovnováhu medzi teóriou a praxou. Potrebujeme radikálnu zmenu učebných osnov. Potrebujeme tiež väčší dôraz na rozvoj tvorivosti, kritického myslenia, schopnosti efektívne komunikovať a spolupracovať, teda schopností a zručností, ktoré žiakom a študentom umožnia v živote lepšie využiť vedomosti, ktoré nadobudli v škole.

Neoddeliteľnou súčasťou snaženia škôl by v oveľa väčšej miere mal byť aj rozvoj osobnosti žiaka či študenta. Vlastnosti ako vodcovstvo, morálne postoje či odolnosť v stresových situáciách považujú za dôležité zamestnávatelia všade na svete. Ich formovanie zatiaľ neprebieha primárne v škole, ale skôr v športových kluboch či pri skautingu.

Ešte v júni zverejnili zamestnávateľské organizácie združené pri OECD v Paríži pozičný dokument s biznis prioritami pre školstvo, v ktorom vyzývajú, aby sme si všetci neustále kládli dve kľúčové otázky. Je vzdelávanie dostatočne relevantné pre toto storočie? Vychovávame študentov k dostatočnej všestrannosti vo svete, ktorý sa stále mení a jeho nároky sú čoraz vyššie?

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 16:58