Richard SulíkMarek Kmeť
StoryEditor

Brexit Európe poškodí

20.11.2016, 23:00

V prípade Grécka boli európski lídri ochotní urobiť nespočetné množstvo ústupkov, len aby Grécko neopustilo eurozónu, do ktorej tak či tak nepatrí. Veľkoryso prehliadli, že Grécko sa do eurozóny dostalo podvodom, že „záchrana“ Grécka nie je žiadna záchrana, no doteraz stála vyše 300 miliárd eur, že Grécko naďalej nespĺňa kritériá pre členstvo v eurozóne, a najmä prehliadajú, že Grécko nemá šancu v eurozóne prežiť.

V prípade Veľkej Británie je to presne naopak. Ochota urobiť Cameronovi zopár (väčšinou rozumných) ústupkov bola minimálna a približne mesiac pred referendom navrhnúť 250-tisíc eur ako pokutu za každého neodobratého migranta, ako to spravil predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker, je čistá provokácia. Skoro, ako keby si odchod Británie želal.

Ale pozrime sa, o čo príde EÚ v prípade brexitu. Ekonomika Veľkej Británie je veľká ako ekonomika 20 (z 28!) najmenších krajín EÚ. Tak či tak scvrkávajúca sa ekonomická sila EÚ sa odchodom Británie citeľne zmenší. Okrem toho EÚ príde o stáleho člena Bezpečnostnej rady OSN a o atómovú moc, ktorá ako jedna z len štyroch krajín EÚ dáva na obranu dve percentá HDP, čo je jedna z podmienok členstva v NATO. A, samozrejme, EÚ príde aj o významného prispievateľa do spoločného rozpočtu.

Ďalej príde EÚ o zdravý rozum, čo konkrétne pocítia Nemecko, Holandsko, Rakúsko a Fínsko. Tieto krajiny spolu s Britániou majú dnes takzvanú blokačnú menšinu v Rade EÚ a vedia zastaviť rôzne socialistické blúznenia. Pre prijatie kvalifikovaného rozhodnutia je potrebných 55 percent krajín so 65 percentami obyvateľstva EÚ. To znamená, ak sa Nemecko, Holandsko, Rakúsko, Fínsko a Británia dohodnú, vedia rozhodnutie zablokovať.

Špeciálne pre Slovensko hrozí významná strata odbytu, ak sa EÚ s Britániou nedohodne na spoločnom trhu alebo ak EÚ neuzavrie s Britániou dohodu o voľnom obchode. My totiž vyvážame do Británie ročne za 3,7 miliardy eur (z toho takmer polovicu tvoria autá) a Británia k nám dováža tovar a služby za jednu miliardu eur. Navyše, na autá uplatňuje EÚ vyššie clo (10 percent), ako je priemerná sadzba (3,6 percenta). Ako silne proexportne orientovaná krajina doplatíme na brexit najmä my, ak nebude spoločný trh, je jedno, v akej forme, zachovaný. Preto aj Ficove silácke reči o tom, ako bude všetko možné s Britániou blokovať, sú krátkozraké a pre Slovensko škodlivé.

01 - Modified: 2024-04-12 08:09:51 - Feat.: - Title: Richard Sulík: Elektrinu z jadra najviac podporila SaS 02 - Modified: 2024-04-11 15:04:03 - Feat.: - Title: SaS aj KDH kritizujú tzv. migračný pakt: Nerieši zásadné tlaky na vonkajších hraniciach Únie 03 - Modified: 2024-04-09 07:48:07 - Feat.: - Title: Volvo: Posledná veľká prekážka odstránená (komentár Richarda Sulíka) 04 - Modified: 2024-03-26 16:11:36 - Feat.: - Title: Saková odmietla tvrdenia Sulíka o miliónových stratách štátu z emisných povoleniek 05 - Modified: 2024-03-19 19:43:29 - Feat.: - Title: Nový šéf SaS Gröhling: Absolútne sa neobávam práva veta, ktoré Sulík získal. Mojou hlavnou témou bude sloboda
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 14:47