Predstavte si, že prídete do obľúbeného podniku. Čašník si pri spisovaní objednávky preverí váš sociálny status a zázemie. Kávu dostanete v šálke priviazanej o stolík a namiesto bežných dvoch eur za ňu zaplatíte štyri. Lebo poplatok za spracovanie. Podobnú situáciu zažili vlani návštevníci londýnskeho pubu. Jeden z britských „fintechov“ si týmto pokusom mierne uťahoval z procesov „tradičných bánk“. Video navyše dobre ilustruje, aký rozdielny je pohľad klienta na banku a naopak.
Je vôbec možné zladiť predstavy klienta a možnosti extrémne regulovaného subjektu, akým banka je? Regulácia, najmä v oblasti overovania klienta, ale zároveň aj jeho ochrany, enormne rastie. Banky sa snažia napriek tomu napodobniť kvalitu iných sektorov služieb. Klienti na Slovensku kritikou bánk nešetria a v mnohých prípadoch treba s nimi súhlasiť. No zároveň sa v prieskumoch radia medzi tých najspokojnejších a najlojálnejších. Platí to aj pre viaceré európske krajiny. Dokonca, v niektorých z nich sú klienti lojálnejší k svojej banke ako k partnerom.
Banky v týchto dňoch zverejňujú hospodárske výsledky za uplynulý rok. Tie rástli aj v čase nepriaznivých legislatívnych podmienok a nevídaného konkurenčného boja, ktorý priniesol rekordne nízke úroky hypoték. V tomto kontexte je naša kritika ponechania bankového odvodu na najvyššej úrovni v eurozóne označovaná za irelevantnú. Aj keď to bude znieť pre neznalého neuveriteľne, výnosovosť slovenských bánk na jednotku kapitálu sa v priemere pohybuje na hranici udržateľnosti pre investorov. Detailnejší pohľad na minulý rok dokonca hovorí o tom, že bez jednorazových položiek, predovšetkým príjmu z transakcie VISA, by ziskovosť sektora klesla minulý rok o viac ako desatinu, a to v čase nebývalého rastu ekonomiky. A úprimne, zverili by ste svoje peniaze banke, ktorá nie je efektívna?
Do banky chodí málokto rád a banka nie je pub. Zodpovednosť, ktorú nesie a prísne regulatórne požiadavky, sú neporovnateľné. Svoje o tom vie aj spomínaný fintech z úvodu. Britská centrálna banka mu medzičasom stopla licenciu. Práve pre chýbajúce zdroje od investora. Ale tak ako v dobrom podniku, aj v dobrej banke môžete už dnes vybaviť veľkú časť bežnej komunikácie „digitálne“, a teda pohodlne. Napríklad cez kvalitnú smart aplikáciu. Aby sme obťažovali klienta čo najmenej. A na to potrebujú banky naďalej investovať. Zážitok ako z podniku to však asi nikdy nebude. Nepredávame kávu, ale dôveru a bezpečnosť.