21.04.2017, 00:00

Do vlakoch a na Bratislavu

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal
Zdroj: TASR/Dano Veselský

Minulý týždeň železnice vykonali testy železničných tratí na území Bratislavy. Testy ukázali, že ich veľká časť je využiteľná bez ďalších veľkých investícií: to je výborná správa pre všetkých, ktorí sa po Bratislave pohybujú. Zapojenie nevyužitých koľají do verejnej dopravy bola jedna z mojich programových priorít. Preto som rád, že po dvoch rokoch rozhovorov, rokovaní a stretnutí s ministerstvom dopravy a železnicami konečne prichádza ovocie a zapojenie koľají do verejnej dopravy je blízkou realitou.


Aj na základe našej iniciatívy sa po rokoch konečne začal riešiť takzvaný železničný uzol Bratislava. A čo je skvelé, rieši sa koncepčne, za účasti odborníkov mesta. Pre mesto je kvalitná verejná doprava absolútnou prioritou. Pri jej riešení chceme logicky čo najviac využiť tú infraštruktúru, ktorú tu už máme. Veď pripravovaná štúdia sa netýka len dopravy medzi Petržalkou, Novým Mestom a Hlavnou stanicou: bude komplexným podkladom pre rozvoj železničnej dopravy v celej Bratislave na niekoľko desaťročí. Od rekonštrukcie a prípadného rozšírenia Hlavnej stanice, cez oživenie stanice na Trnavskom mýte pre regionálnu dopravu, severojužné koľajové prepojenie cez Dunaj, výstavbu terminálov osobnej prepravy (takzvaných TIOP-ov), ktoré efektívne spoja železnice s MHD. Toto všetko sú veci, pre ktoré sa oplatí počkať, kým bude štúdia kompletná. To by malo byť už v priebehu tohto roka.


Na niektoré veci však čakať netreba. Už v najbližších mesiacoch bude Bratislava čeliť veľkým dopravným výzvam: má sa začať prestavba diaľnice D1 do Trnavy, zároveň výstavba obchvatu D4 a cesty R7. Tieto stavby veľmi skomplikujú príjazd do mesta, ľudia preto musia mať adekvátnu alternatívu. Keďže test ukázal, že koľaje sú využiteľné v podstate okamžite, budem žiadať ministerstvo dopravy, aby čo najskôr posilnilo regionálne vlaky zo smerov Senec, Pezinok a prípadne aj Komárno na bratislavské stanice. My ako mesto urobíme maximum pre to, aby tieto vlaky mali dobré napojenie na MHD: nielen posilnením liniek k staniciam, ale predovšetkým ich začlenením do integrovanej dopravy.


Takže: napriek mnohým hlasom o tom, čo všetko sa nedá, sa po rokoch rečí konečne dopravné projekty reálne hýbu vpred. Ich postupným uvádzaním (či už to je parkovacia politika, záchytné parkoviská, nové električkové trate, modernizované radiály, moderná cykloinfraštruktúra alebo integrácia vlakov do MHD) budeme o veľký kus bližšie k naplneniu vízie o mobilite, ktorú si moderné hlavné mesto a celý metropolitný región zaslúžia.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.