Stredoškoláci sú rozhodnutí ísť študovať do zahraničia, viac ako polovica z nich si plánuje podať prihlášku na vysokú školu mimo územia SR. Príčiny v prieskume Podnikateľskej aliancie Slovenska sú jednoznačné: kvalita štúdia. Kvalita pedagógov. Prepojenie s praxou. Moji priatelia rektori hovoria, že je to vec agresívneho marketingu českých univerzít, ale na druhej strane aj slovenského mediálneho priestoru. Vyjadruje sa s dešpektom o našich univerzitách. Asi pôsobia oba efekty, médiá aj marketing. Ale nariekať nám nepomôže. Zrušili sme povinnú maturitu z matematiky, otvorili sme mnoho univerzít, väčšina z nich pôsobí v matematicky a prírodovedne málo náročných oblastiach a dosiahli sme nami očakávaný, ale spoločnosťou podceňovaný efekt. Nemáme kvalifikovaných odborníkov v oblastiach tvoriacich podstatnú časť HDP Slovenska. „Opomeniem“, že vysoké školy sú platené od študenta a že študent je zákazník určujúci ponuku štúdia a škola je podnikateľský subjekt snažiaci sa maximalizovať zisk. Kým akademická sféra už dávno a veľmi potichu nariekala, že chýbajú študenti v prírodovedných a technických smeroch, spoločnosť to nezaznamenala. Dnes už aj podnikatelia v priemysle bijú na poplach, že nám chýbajú kvalifikovaní ľudia. A to ešte nehovorím o novej stratégii Priemysel 4.0, ktorá je založená na automatizácii a robotizácii priemyslu. Ergo, o potrebe kvalifikovaných ľudí v IT a iných moderných technológiách. Kde ich vziať?
Podporovať len študentov z technických a prírodovedných smerov je reálne, ale politicky citlivé. Prijímať študentov z mimoeurópskych krajín je tiež cesta, ale vyžaduje spoločenský konsenzus. Ja som za, najmä pre tretí stupeň vysokoškolského štúdia, vyspelé krajiny robia výskum pomocou doktorandov z iných, mimoeurópskych krajín, už dlho. Tento model sa osvedčil. No mne napadá ešte jedno riešenie. Je rad filmov o mladom začínajúcom doktorovi, ktorý režíroval Dušan Klein. V jednom z dielov má hlavný protagonista spolužiaka z Burundi. Je rovnako schopný, rovnako ambiciózny a rovnako problematický ako hlavný hrdina. Po čase sa vracia v úlohe „člena vlády“ domovskej krajiny. Vyštudoval rovnakú univerzitu, ale doma bol cenený viac. Skúsme v štátnej správe a v priemysle vyzdvihnúť tých, ktorí sú dobrí, z dobrých univerzít, tých, ktorí vyštudovali najlepšie univerzity. Obráťme sa konečne chrbtom k priemernosti. Umožnime im vytvárať u nás doma pracovnú a tvorivú atmosféru, ktorú tam zažili. Dajme im perspektívu doma.
archív SAV
StoryEditor