Oszkár VilágiPeter Mayer
StoryEditor

Boj s veternými mlynmi

25.08.2017, 00:00

Reťazce nie sú len obchodné organizácie, ale výrazne ovplyvňujú aj správanie spotrebiteľov. Svojou obchodnou politikou nútia zákazníkov konzumovať výrobky, ktoré pre nich nemusia byť najlepšou voľbou. Výsledkom sú potom rôzne kauzy, či už s brazílskym mäsom, poľsko-čínskou hydinou alebo naposledy s vajíčkami z Holandska.

Správanie reťazcov má silný vplyv aj na samotné potravinárske podniky a na prvovýrobcov. Pozitívnym prístupom k domácej produkcii môžu pomáhať miestnym výrobcom a poľnohospodárom, svojou ignoranciou, naopak, dokážu na dlho zničiť lokálne podnikanie. Konanie reťazcov nemôže byť ľahostajné ani štátu, veď štát musí hájiť záujmy svojich obyvateľov, či ide o ochranu priemyslu, pracovných miest a potravinárskej bezpečnosti, alebo o ochranu zdravia ľudí – pretože keď nás budú dlhodobo kŕmiť nevyhovujúcimi potravinami, ochorieme.

Viackrát som už napísal, že reťazce, ktoré pôsobia u nás a zároveň aj v Nemecku či Rakúsku, majú v zahraničí veľký podiel nemeckých a rakúskych výrobkov, ale tu je to naopak a domáci výrobcovia sa na pulty ich predajní nedostanú. Je dôležité, aby sa v slovenských supermarketoch objavilo viac domácich produktov, a to aj preto, lebo domáca výroba je pod kontrolou úradov a musí byť v súlade so striktnou štátnou legislatívou. Potraviny dovezené zo zahraničia takouto kontrolou neprechádzajú. Je paradoxom, že nútime našich výrobcov vyrábať vo veľmi prísnych hygienických podmienkach, ktoré vyžadujú veľké investície, a súčasne tieto výrobky musia konkurovať výrobkom zo štátov, kde pri výrobe nie je takmer žiadna kontrola.

Reťazce majú pritom premyslený spôsob vytláčania slovenských výrobkov. Ako príklad uvediem jednu skúsenosť z minulého týždňa. Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny, neumožňuje reťazcom pýtať od výrobcu zalistovací poplatok nad tri percentá ročného obratu výrobkov daného výrobcu a presne vymedzuje, že to musí byť využité iba na propagáciu výrobkov daného výrobcu.

Obchodný reťazec Kaufland však vymyslel spôsob, ako to (a teda zákon) obchádzať. Kto chce, aby sa jeho výrobky predávali na pultoch Kauflandu, musí sponzorovať televíznu reklamu Kauflandu za 50-tisíc eur. V šote nie je reč o výrobkoch sponzora, ale o akciách v Kauflande. Na otázku, či garantujú obrat pre daného výrobcu, povedali, že to nevedia. Na poznámku, že to je obchádzanie zákona, pracovníčka povedala, že to je zo strany výrobcu prekrútenie jej slov. Čo dodať – (zatiaľ) je to boj s veternými mlynmi.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 20:49