Niekedy je najlepším pohľadom na investície skúsiť konkrétny produkt alebo službu. Možno je už trochu preteslované, ale Tesla 3 môže znamenať míľnik v automobilovej doprave, výrobe automobilov aj s ňou spojených odvetviach. Preto by som sa chcel vrátiť k téme elektrických automobilov dnes. Tom Randall z Bloombergu v obsiahlom článku opisuje svoje skúsenosti s Teslou 3 a nešetrí chválou: krásne zrýchlenie, pohodlie, dobré sedadlá, dobre nastavené riadenie, elegancia, odomykanie mobilným telefónom a tak ďalej.

Tesla chce na budúci rok predať pol milióna elektrických vozidiel, čo pravdepodobne znamená, že nadšenci už jej nebudú stačiť. Musí získať viac zákazníkov tradičných automobilov. Hovorí sa, že na rane sú nemecké automobilky, aj keď si tým nie som istý. Je možné, že Nemci si zachovajú veľký trhový podiel pri tradičných motoroch a Tesla zničí zvyšok trhu. Alebo Nemci z pozície tých zaostávajúcich nakoniec Teslu unavia a vo finiši sa dostanú do čela.

V každom prípade, pri porovnaní Tesly 3 a Mercedesu vidíme, že Tesla je úplne konkurencieschopná cenou, zrýchlením, veľkosťou batožinového priestoru, priestorom pre cestujúcich, zárukou na pohonnú jednotku aj spotrebou. Odhliadnuc od obáv zákazníkov o niečo nevyskúšané, Teslu zdržujú len dve veciJiří Skoustružník: dojazd a dobíjacia infraštruktúra. A výrobné kapacity, čo sú príjemné starosti.

Pri bežných vozidlách alebo ich pohonných jednotkách je bežnou témou hovoriť o ich výkonnosti a spotrebe. Pri elektroautách to bude inak. Kandidátom na kľúčový indikátor je dojazd, respektíve pomer dojazdu a ceny. V tomto víťazí Tesla S 100D, ktorá na jedno nabitie prejde asi 540 km. Za ňou je Tesla 3plus (500 km), ktorá je zároveň víťazom v kategórii ceny za míľu dojazdu, ktorá predstavuje 142 dolárov.

Diskutuje sa o tom, či elektrifikácia neukončí slávu nemeckých výrobcov. Volkswagen, BMW a Daimler sa nemôžu pochváliť najlepšími výsledkami. Azda s výnimkou Chevy Bolt sú na tom však s dojazdom mizerne všetci konkurenti, aj keď Američania, Japonci a Kórejčania to trochu kompenzujú cenou.

Prekážok masívnej elektrifikácie sa nájde veľa. Okrem infraštruktúry je to zima, keď teplota vo veľkej časti sveta klesá hlboko pod bod mrazu. A tá je nepriateľom všetkého, čo sa nabíja. Objavujú sa aj správy, že niektorí výrobcovia prichádzajú s novou koncepciou spaľovacích motorov s výrazne nižšou spotrebou (Mazda). Zdá sa však, že ak si Tesla poradí s poruchovosťou svojich áut, bude na tom naozaj dobre.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.