21.09.2017, 00:00

Učme sa od najlepších

Dnes píše, Peter Pellegrini, podpredseda vlády pre investície a informatizáciu

Peter Pellegrini
Zdroj: Peter Mayer

Niektoré zahraničné pracovné cesty sú plné oficialít a nie vždy majú okamžitý prínos, no treba ich absolvovať. Ja mám rád také, ktoré sú inšpiratívne, ukážu nám nie ako sa veci nedajú robiť, ale ako ich zvládnuť. Taká bola aj moja ostatná cesta do Estónska.


Táto malá krajina na severe Európy patrí spolu s Veľkou Britániou, Izraelom, Južnou Kóreou a Austráliou k jednej z piatich najvyspelejších digitálnych ekonomík na svete. Mnohí ju dávajú za príklad, ako sa z postkomunistickej krajiny môže stať malý európsky tiger, podobne ako Slovensko. Keď pred takmer 18 rokmi začínali so zavádzaním e-governmentu, boli na bode nula. Museli vymýšľať nové služby, nastavovať systémy, architektúru a ísť metódou pokus – omyl. No podarilo sa im to a dnes patria k svetovej špičke.


My máme v budovaní e-governementu pred sebou poslednú míľu. Máme vybudovanú kvalitnú infraštruktúru, mnoho e-služieb a dnes je našou úlohou prepojiť jednotlivé systémy a dostať ich čo najbližšie k občanovi. Na metódu pokus – omyl však už nemáme čas, ani financie. Musíme najkratšou možnou cestou finišovať priamo k cieľovej páske. A to sa bez skúseností skúsenejších nedá.


Aj preto sme si pozvali dvoch špičkových odborníkov, otca estónskeho e-governmentu Taaviho Kotku a britského odborníka Liama Maxwella, ktorí sa pričinili o úspech dvoch z piatich digitálne najvyspelejších krajín, a chceme konzultovať práve s nimi.

Najvyužívanejšia digitálna služba v Estónsku nie je dnes, ako u nás, objednanie sa na dopravný inšpektorát, ale elektronická preskripcia liekov. Vďaka elektronickým občianskym preukazom, na ktoré vám váš lekár aj telefonicky môže predpísať liek a iba si ho v lekárni vyzdvihnete, sa nielenže o tretinu znížil počet pacientov v čakárňach, ale občania pochopili výhody systému a začali si hromadne vybavovať elektronické občianske preukazy. U nás zavedieme eHealth na začiatku budúceho roka a verím, že náš príbeh bude rovnako úspešný ako ten estónsky.


Kotka zastáva názor, že najlepšia služba je žiadna služba. Teda taká, ktorá beží na pozadí, ale občan ju nevidí. A to je plne v súlade s naším mottom informatizácie – jedenkrát a dosť. Keď príde podnikateľ na dopravný inšpektorát, nikto už od neho nepýta výpis z obchodného registra. Onedlho už od občanov nikto nebude pýtať ani výpis z katastra nehnuteľností. O niekoľko mesiacov občania budú môcť za elektronické služby štátu zaplatiť kartou priamo cez internet. A tak podobne. Hlavné je pri tej poslednej míli používať jazyk, ktorému rozumejú občania, a nie iba ítečkári.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.