Viac ako rok trvali rokovania nášho tímu na ministerstve obrany týkajúce sa prevádzky a servisu nadzvukových lietadiel MiG 29 s ruským dodávateľom. Predchádzajúca zmluva bola pre Slovensko výrazne nevýhodná, no nakoniec sa nám podarilo uzavrieť na jeseň 2011 zmluvu výrazne slušnejšiu. Skončí sa však na budúci rok.

Preto som so záujmom zaregistroval správy o naštartovaní rokovaní o prenájme stíhačiek JAS-39 Gripen začiatkom roka 2014 medzi ministerstvom obrany a švédskou stranou. Hovorilo sa o potrebnom nálete 1200 hodín pre slovenských pilotov, o zhruba 18 až 24 mesačnej logistickej príprave, o výcviku pilotov. Vcelku reálny plán aj akceptovateľné politické rozhodnutie. Vzhľadom na situáciu na Ukrajine a úlohu Ruska v nej, ako aj vzhľadom na známy nedostatok servisu – ktorý ruská strana (ne) poskytovala k lietadlám MiG 29 – zámer prenájmu švédskych stíhačiek podľa vzoru viacerých susedných krajín hodnotila odborná verejnosť ako správny. Na kúpu nových strojov nemáme peniaze.

Jediný partner

Všetko sa zdalo, že je na dobrej ceste. Koncom augusta 2014 štátni tajomníci rezortov obrany Slovenska, Česka a Švédska podpísali vzájomnú deklaráciu o trojstrannej spolupráci, na základe ktorej by sme si mohli v budúcnosti prenajať

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.