21.03.2016, 00:00

Prečo sú ženy v biznise také dôležité

Ilustračná snímka

Britská premiérka Margaret Thatcherová svojho času poznamenala: „Ak chcete, aby sa niečo povedalo, požiadajte o to muža. Ak chcete, aby sa to aj spravilo, požiadajte o to ženu.“ Takzvaná železná lady síce hovorila o politike, no výskumy z amerického podnikateľského prostredia jej tvrdenie podporujú.

Ženy a zisk
Americká firma First Round Capital, ktorá investuje rizikový kapitál do nových projektov, minulý rok vyhodnotila svoje investície za ostatnú dekádu a ukázalo sa, že podniky, kde medzi zakladateľmi bola aspoň jedna žena, vykazovali o 63 percent lepšie výsledky ako spoločnosti s výhradne mužskými zakladateľmi. Bostonská platforma pre obchodovanie Quantopian porovnala výkonnosť prvej stovky spoločností podľa časopisu Fortune, na ktorých čele sú ženy, s výkonnosťou firiem zaradených do akciového indexu S&P 500. Dospeli k záveru, že firmy, ktoré mali vo vedení ženy, vykázali v rokoch 2002 až 2014 o 226 percent lepšie výsledky ako priemer indexu S&P.

Tieto výsledky by nemali byť pre nás prekvapením. Keďže na trhu je polovica spotrebiteľov ženského pohlavia, práve ich pohľad na kľúčové obchodné a manažérske rozhodnutia môže predstavovať rozdiel pri dosahovaní úspechu.

Nehrajú sa len chlapci
Príklady zo Slovenska túto myšlienku potvrdzujú. Medzi zakladateľmi úspešnej slovenskej firmy Pixel Federation zameranej na vývoj počítačových hier je Lucia Šicková. Je to dynamická líderka, ktorá firme Pixel Federation pomáha zachovať si inovatívneho a sviežeho ducha v mimoriadne konkurenčnom odvetví. Zistili, že herná spoločnosť nemôže prekvitať, ak sa sústredí výhradne na mužov. Fakt je ten, že jeden z ich najúspešnejších produktov je medzi ženami populárnejší ako u mužov.

Veľvyslanectvo USA v Bratislave už dlho podporuje slovenské ženy, ktoré ostatným kliesnia cestu v podnikaní, politike a občianskej spoločnosti, čoho súčasťou bola aj spolupráca pri založení Platformy žien Slovenska. V prvej polovici marca sme na Slovensko pozvali odborníčku na spoločensky prospešné podnikanie Margaretu Frippovú, ktorá prednášala o podnikaní a sociálnej a ekonomickej inklúzii žien v 21. storočí. Poznamenala, že investovanie do žien je jednoducho „ekonomicky bystré“ a prináša nové pracovné miesta a rozvoj.

Cenná dividenda
Až 90 percent svojich zárobkov totiž ženy investujú späť do svojich rodín a komunít. Napriek problémom pri zlaďovaní kariéry a rodinného života sú ženy podnikateľky silnými vzormi pre svoje deti a spoločnosť a zároveň vedia uplatniť svoj vplyv v rodinách a komunitách.

Slovensko potrebuje viac žien medzi lídrami biznisu. Či už ide o zatraktívnenie technických škôl pre študentky, alebo zvýšenie počtu podnikateliek a investoriek, táto snaha je pre biznis jednoducho správnym rozhodnutím.