Andrej ZaťkoPavol Funtál
StoryEditor

Online či kamenná pobočka: rozhodne pridaná hodnota

17.04.2016, 23:25
Tradičné kamenné pobočky bánk prežijú. No musia sa zmeniť.

Rozmach onlinu zasiahol v posledných rokoch asi každú oblasť nášho života. Človek dnes prakticky nemusí ani vyjsť z domu a dokáže si nakúpiť, vybaviť pracovné záležitosti, virtuálne sa stretnúť s priateľmi či zaplatiť účty. Sme svedkami obrovskej digitálnej vlny naprieč takmer všetkými sektormi. Internet či mobilné aplikácie vládnu svetom s cieľom čo najviac uľahčiť každodenný život.

Tento trend, samozrejme, naplno zasiahol aj bankový sektor. Vo Veľkej Británii napríklad už dnes klienti realizujú viac transakcií cez mobil ako cez pobočky alebo internet. V roku 2010 využívalo mobil na komunikáciu s bankou len 7 percent populácie, v súčasnosti je to takmer polovica, pričom štatistiky odhadujú, že v roku 2020 to bude až 73 percent populácie.

Boom onlinu prirodzene nastolil otázku existencie a efektívnosti kamenných pobočiek. Rovnaký rébus nepochybne riešia aj kamenné predajne v konkurencii s e-shopmi. V roku 2015 slovenský e-commerce podľa údajov nákupného radcu – jednotky na slovenskom trhu – zaznamenal obrat 703 miliónov eur. Až 37 percent návštev portálu nákupného radcu pritom bolo realizovaných cez mobilné zariadenia (smartfóny 70 percent a tablety 30 percent) a zvyšok cez desktopy. Takmer dva milióny Slovákov má smartfón, je to až štyrikrát viac ako na začiatku roku 2012.

Keď sa vrátim do sveta financií, od roku 2008 sa napríklad len v Európe zatvorilo zhruba 20-tisíc bankových pobočiek. Podľa prieskumu BI Intelligence až 38 percent americkej generácie Y – teda mladých ľudí vo veku 18 až 34 rokov – využívajúcej bankové služby nenavštevuje pobočky vôbec. Dokonca až 70 percent súčasných seniorov vie pracovať s internetom. A toto číslo bude nepochybne v nasledujúcich rokoch stále narastať.

Majú teda kamenné, tradičné pobočky vôbec šancu na prežitie? Som presvedčený, že napriek digitálnej revolúcii áno. Aj tie však budú musieť prejsť významnými zmenami. Pobočky budú v budúcnosti fungovať ako imidžové výkladné skrine na prezentáciu bánk, a to aj napriek tomu, že veľa procesov sa bude odohrávať online. Už teraz nie je nič výnimočné, ak si klient hypotéku alebo investíciu vybaví prostredníctvom videohovoru, call centra alebo videochatu. Banky so stovkami kamenných pobočiek tak určite budú skôr či neskôr nútené pristúpiť k redukcii ich počtu. Jedného dňa príde na rad aj otázka ich premeny na miesto, kde človek okrem služieb samotnej banky nájde aj inú pridanú hodnotu.

Namiešanie toho správneho pomeru medzi distribučnými kanálmi, ako aj nájdenie optimálnej a potrebnej pridanej hodnoty bude rozhodne veľkou výzvou najbližšieho obdobia pre nás všetkých.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 18:14