Európa je ešte stále dobrým miestom na život. Už zďaleka však nie je tak dobrým miestom na podnikanie. Politikom ide hlavne o to, aby občania mali životnú úroveň, s ktorou budú ako voliči spokojní. Oveľa menej sa starajú o to, aby boli spokojné aj firmy a podnikatelia. Pritom je evidentné, že jedno s druhým úzko súvisí. Ak sú potreby ekonomiky dlho ignorované, stratí schopnosť vytvárať zdroje, ktoré nevyhnutne potrebujeme na udržanie či dokonca zlepšenie našej životnej úrovne. Politici v členských krajinách a inštitúciách EÚ by si mali konečne zobrať k srdcu niekoľko základných priorít, ktoré sú pre biznis životne dôležité.
Po prvé, v EÚ potrebujeme viac štrukturálnych reforiem a menej centralizácie. Podnikanie potrebuje stabilné rámcové podmienky. Bohužiaľ, namiesto zaručenia stability je zdrojom nestability. Politici v členských krajinách únie k tomu prispievajú tým, že nemajú buď vôľu, alebo odvahu na nevyhnutné štrukturálne reformy. A politici na úrovni EÚ zasa tým, že presadzujú model čoraz väčšej centralizácie rozhodnutí na úrovni EÚ. V takzvanom eurospeaku ide najmä o prehlbovanie hospodárskej, menovej a fiškálnej únie. To však nie je riešením, ale zárodkom budúcich problémov, konfliktov medzi členskými krajinami.
Po druhé, v EÚ naliehavo potrebujeme viac podnikateľskej slobody a menej byrokracie a regulácie. Na tomto mieste bývajú častým predmetom kritiky normy, ktoré zvyšujú náklady na podnikanie, podnikanie komplikujú, či niekedy takmer znemožňujú. V EÚ snaha riešiť tento problém nadobudla podobu agendy lepšej regulácie, iniciatívy na zjednodušenie predpisov EÚ a tým zníženie nákladov na podnikanie, obmedzovanie nadpráce úradníkov pri preberaní legislatívy. Tieto snahy sú doteraz v tieni iných priorít.
Po tretie, v EÚ potrebujeme viac podnikateľského ducha a menej grandióznych investičných projektov na podporu podnikania. Politici v Európe sa podporou podnikania často „zaklínajú“, väčšinou si však na to vyberajú nesprávne nástroje. Ide najmä o vytvorenie Fondu pre strategické investície, ktoré je síce mediálne atraktívne, ale existuje značné riziko premrhania prostriedkov daňových poplatníkov. Mediálne oveľa menej atraktívna, ale zároveň oveľa užitočnejšia, je snaha o zvýšenie kvality podnikateľského vzdelávania od materských škôlok až po univerzity. Tieto priority boli dôležité už dávno pred slovenským predsedníctvom v EÚ, budú dôležité počas jeho šiestich mesiacov, ale zostanú dôležité aj dlho po jeho skončení.
Ján OravecArchív HN
StoryEditor