StoryEditor

Keď prémiový servis môže okúsiť aj bežný smrteľník

30.06.2016, 00:00
V online prostredí sú všetci na jednej lodi. Platí to najmä vo svete bankovníctva.

Kvalita, prestíž, spoločenské uznanie či status. Existuje mnoho dôvodov, prečo ľudia inklinujú k prémiovým značkám a službám. Tie v mnohých z nás vyvolávajú určitý pocit spojený s túžbou vlastniť ich. V snahe vyhrať boj o zákazníka ich niektoré spoločnosti postupne sprístupňujú širšiemu okruhu ľudí, ktorí si tak môžu okúsiť aspoň časť z dosiaľ neprístupného sveta. Z pôvodnej túžby po prémiovej značke sa tak môže stať bežná súčasť každodenného života Tesla, iPhone a mnohé ďalšie.

Rôzne odvetvia, rôzne značky, rôzne krajiny... Ich spoločným menovateľom je narastajúca dostupnosť. Viac ako 325-tisíc objednávok týždenne po celom svete bola bilancia úspešnosti elektromobilu Tesla Model 3 po jeho uvedení v apríli tohto roka. Od prototypu za 100-tisíc dolárov sa Tesla po ôsmich rokoch prepracovala k Modelu 3 za 35-tisíc dolárov. Z pôvodne ultra prémiového produktu sa tak stáva vozidlo, ktorého ambíciou je byť prvým masovo rozšíreným elektromobilom na svete.

Filozofiu Elona Muska vo výroku „Zostroj auto. Za to, čo zarobíš, ho sprav cenovo dostupné a potom ešte dostupnejšie“, nachádzame v rôznych podobách aj inde. Keď ste si chceli v roku 2007 kúpiť iPhone, vyšiel vás na 599 dolárov. V tomto roku Apple uviedol základnú triedu iPhone SE za 399 dolárov, čo je o tretinu menej ako model spred deviatich rokov. Aj v tomto prípade sa z prémiového produktu určeného pôvodne pre vybranú skupinu používateľov stáva tovar pre širší okruh odberateľov.

Podobné príklady by sme našli aj v bankovníctve. V prípade mnohých bánk môžeme sledovať, ako sa cieľový trh prémiových služieb rozširuje. Na jednej strane sú na trhu hráči ako švajčiarska Julius Bär bank či Rothschild, kde človek musí disponovať balíkom niekoľko stotisíc až milión eur. Na druhej strane na príklade švajčiarskych UBS Bank, Credit Suisse, slovenskej J&T Banky a ďalších vidíme, že bankovníctvo pre prémiových klientov sa ako služba sprístupňuje aj klientom s nižším objemom majetku.

Vychádzajúc z mojich desaťročných skúseností z prémiového segmentu môžem potvrdiť, že sprístupňovanie týchto služieb v určitej podobe širšej verejnosti je naozaj možné. V bankovníctve si navyše, na rozdiel napríklad od automobilového priemyslu, človek vie variabilnejšie vyskladať produkty podľa svojich potrieb a finančných možností.

Sprístupňovanie highendových značiek „bežným smrteľníkom“ sa stáva trendom, s ktorým sa budeme v rôznych oblastiach a podobách stretávať čoraz častejšie. Prémiový bankový servis už nebude výsadou len privátneho klienta, ale čím ďalej, tým viac sa bude v určitej forme sprístupňovať aj tomu retailovému. To, čo bolo v minulosti záležitosťou horných 10-tisíc, sa stane bežnou súčasťou nášho každodenného života.
V bankovom svete – v rámci ktorého prebieha silná vlna digitalizácie – o to viac, pretože v online prostredí sú všetci na jednej lodi.


Andrej Zaťko, generálny riaditeľ a predseda Predstavenstva Poštovej banky

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
24. apríl 2024 00:19