Kamión, vodičStockExpert
StoryEditor

Slovensko dnes nechápe prínos pracovných migrantov

28.07.2016, 00:00
Riešením nedostatku vodičov je pracovná migrácia.

Jedným z najväčších problémov súčasného európskeho trhu práce je starnutie obyvateľstva, a teda menej ekonomicky aktívnych ľudí. S tým je priamo spojený problém pracovnej sily. V komerčnej cestnej doprave je toto v súčasnosti najväčšia prekážka rastu dopravných spoločností a rozvoja trhu na Slovensku aj v Európe. Situácia je taká kritická, že na trhu je dopyt po približne 1 900 vodičoch nákladných vozidiel a 500 vodičoch autobusov. Ročne sa však objaví iba 900 vodičov kamiónov a 250 vodičov autobusov, čo znamená, že každý rok chýba na Slovensku približne 1 250 profesionálnych vodičov. Kde teda majú slovenské dopravné spoločnosti týchto chýbajúcich vodičov získať?

Priamo s úradmi práce sme zorganizovali výberové konania a zistili sme, že drvivé percento uchádzačov buď nespĺňa základné podmienky, alebo v skutočnosti vôbec nemajú záujem venovať sa profesionálnemu riadeniu nákladného vozidla. Po týchto zisteniach sme sa so zástupcami úradov dohodli, že najvhodnejším riešením by bolo, aby povolili alebo aspoň zbytočne nekomplikovali zamestnávanie vodičov z tretích krajín. Veď aj podľa ministrov, ktorí sa zúčastnili na stretnutí, je pracovná migrácia jedným z výrazných fenoménov vedúcim v budúcnosti k zmenám v podnikoch aj u samotných zamestnancov. Slovensko však na tento fenomén ešte nie je pripravené. Dokazuje to postoj úradov, ktoré v súčasnosti majú evidentný problém vyplývajúci zo zastaranej legislatívy povoliť zamestnávanie takýchto pracovných migrantov, po ktorých je na našom trhu vysoký dopyt. Pre dopravnú spoločnosť sa tak stáva zamestnanie zahraničného vodiča prekážkovým behom na dlhú trať. Hovoríme o tridsaťdňových lehotách pri výberových konaniach či o deväťdesiatich dňoch pri spracovaní požiadavky cudzineckou políciou.

To aj napriek tomu, že zástupcovia úradov si uvedomili vážnosť situácie a prisľúbili spoluprácu a zlepšenie podmienok. Situácia sa však opäť zmenila a dostala sa do starých zhrdzavených koľají. Na porovnanie, ostatné štáty EÚ lepšie pochopili princípy pracovnej migrácie, a to, že ak niektoré pracovné miesta nedokážu obsadiť vlastnými občanmi, ideálnym riešením sú cudzinci, ktorí idú za lepšími pracovnými podmienkami. Teda presne tak, ako by u našich dopravcov našli vodiči z tretích krajín lepšie pracovné podmienky, ako im ponúkali v ich rodnom štáte. Postup úradov je diametrálne odlišný u našich severných susedov. V Poľsku trvá celý proces od jedného do dvoch týždňov, čo je neporovnateľné so slovenským štvormesačným procesom.

Minister práce Ján Richter by sa mohol inšpirovať od kolegov, s ktorými preberá aktuálne problémy európskeho pracovného trhu, pretože už je dávno po hodine dvanástej a treba konať. A ak skutočne chce pomôcť ekonomike rozvojom domácich dopravných spoločností, ideálne riešenie je zjednodušenie procesu pri zamestnávaní zahraničných vodičov. Slovenská doprava tak bude môcť získať lepšiu konkurencieschopnosť na európskom trhu.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 10:13