archív Travisa Kalanicka
StoryEditor

Exkluzívny komentár šéfa Uberu: Lepšia budúcnosť je na dosah

22.09.2016, 11:43

Predstavte si, že by sme sa mohli vrátiť k rysovacej doske a znova od základu navrhnúť mestskú dopravu. Ako by vyzerala? Určite nie tak, ako vyzerá dnes.

V prvom rade, nikto by nenavrhol systém, v ktorom najpoužívanejší dopravný prostriedok stojí desaťtisíce eur a po 96 percent času sa nevyužíva. Napriek tomu je fakt, že hoci je auto jedna z najdrahších vecí, ktoré rodiny vlastnia, využíva sa len po štyri percentá času z celého dňa. A toto je len začiatok plytvania. Za volantom strávia ľudia týždeň čo týždeň hodiny. A zápchy v dôsledku tohto individuálneho používania áut stoja Európu ročne na stratách produktivity 100 miliárd €.

Dobrá správa je, že pre svet, ktorý dnes pripomína parkovisko a vlečie sa ako dopravná zápcha, naozaj existuje alternatíva. Pretože nové technológie– od smartfónov až po autá bez vodiča – sú šancou na správne smerovanie mestskej mobility pre budúce generácie. A netreba ani začínať od začiatku. Treba len inteligentnejšie pristupovať k využívaniu zdrojov dnes existujúcich v každom meste na celom svete.

Áno, hovorím o automobilovej doprave, verejnej doprave, bicykloch, či dokonca o našich nohách. Štúdie ukázali, že zdieľané režimy dopravy sa navzájom dopĺňajú. Ľudia, ktorí využívajú aplikácie ako Uber na zdieľanie jázd autom s väčšou pravdepodobnosťou nevlastnia auto a skôr využívajú bicykle, autobusy a metro. Vstup do sveta, v ktorom sa bude každá jazda zdieľať, nám pomôže navigovať budúcnosť našich miest.

Verejná doprava je na mnohých miestach vysoko efektívny spôsob prepravy miliónov ľudí po meste. Nepríde však každému až ku dverám bez ďalších miliardových investícií, ktoré si väčšina miest nemôže dovoliť. Práve preto aj v meste, ako je Berlín, s vynikajúcou sieťou verejnej dopravy, 45 percent Berlínčanov hovorí, že dáva prednosť doprave autom – oproti 22 percentám voliacim verejnú dopravu.

Zdieľané jazdy rozširujú dosah verejnej dopravy, pretože si nájdu cestujúcich tam, kde ich metro vychrlí, bez zvýšených nákladov pre daňovníkov. V mestách celého sveta vidíme ľudí využívajúcich Uber na prekonanie prvej míle na ceste do práce a poslednej míle pri návrate domov. Napríklad vo veľkom Londýne počas raňajšej dopravnej špičky končí takmer 30 percent jázd Uberom menej ako 200 m od stanice metra alebo vlaku.

Nová technológia po prvý raz umožnila tiež masové zdieľanie jázd autami. Dostať viac ľudí do menšieho počtu áut je možno starý nápad. Jeho vznik sa datuje ropnou krízou v 60. a 70. rokoch minulého storočia. Avšak smartfóny v našich vreckách mu vdýchli nový život. Aplikácie ako Uber dokážu okamžite spojiť ľudí, ktorí idú v tom istom čase tým istým smerom. Cestujúci zdieľajú jazdu autom a rozdelia si náklady. Tento model sa osvedčil ako efektívny spôsob obmedzenia dopravnej zápchy a znečistenia životného prostredia. Za prvých sedem mesiacov roka 2016 sa využívaním uberPOOLu znížili emisie CO2 o 55,56 tony a úspora paliva dosiahla 23 miliónov litrov.

V dlhodobej perspektíve je to schodná alternatíva oproti individuálnemu vlastneniu automobilu. Načo vlastniť auto, ak môže byť jazdenie po meste lacnejšie a jednoduchšie, bez hľadania kľúčov, trasy a miesta na parkovanie.

Autá bez vodiča pomôžu mestám rýchlo napredovať do budúcnosti, v ktorej bude viac miesta pre parky, školy a domy a menej dopravných zápch. Štúdia OECD napríklad zistila, že autá bez vodiča by mohli znížiť počet áut na cestách o 90 percent i viac. A autá bez vodiča môžu tiež radikálne zvýšiť bezpečnosť na cestách. Ročne zomiera na cestách pri nehodách viac ako 1,3 milióna ľudí, väčšinou v dôsledku ľudských chýb. Je to tragédia, ktorú môže pomôcť vyriešiť technika.

Lepšia budúcnosť je na dosah. Technológie máme. Teraz už potrebujeme len inteligentný predpis na rozvinutie jej plného potenciálu. Brzdou aktívnejšieho zdieľania áut sú v mnohých krajinách dnešné zastarané predpisy. Mesto, ktoré si osvojí zdieľané režimy dopravy, sa stane mestom, v ktorom ľudia strávia menej času uväznení v premávke alebo hľadaním miesta na parkovanie, v ktorom budú ľudia menej utrácať za autá a za dochádzanie do práce, stane sa mestom, v ktorom sa žije a dýcha ľahšie.

Autor je generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Uber.

01 - Modified: 2023-04-21 16:15:11 - Feat.: - Title: Uber končí v Rusku, Yandex kúpil jeho podiel v spoločnom podniku 02 - Modified: 2022-08-02 14:34:27 - Feat.: - Title: Uber sa v 2. štvrťroku prepadol do straty, tržby sú však nadpriemerné 03 - Modified: 2022-07-29 16:46:19 - Feat.: - Title: TIsk: Uber rokuje o možnom spojení s indickým konkurentom Ola 04 - Modified: 2022-07-14 10:37:30 - Feat.: - Title: Vyše 500 žien žaluje Uber pre sexuálne obťažovanie od vodičov 05 - Modified: 2022-07-12 07:53:52 - Feat.: - Title: Uniknuté dáta ukazujú pochybné spôsoby pri expanzii podnikania Uberu
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
26. apríl 2024 23:53