StoryEditor

Zbavme sa svojich áut a cestujme ešte rýchlejšie

23.09.2016, 00:00
Všetky podstatné technológie už máme, treba sa sústrediť na zákony.

Predstavte si, že by sme sa mohli vrátiť k rysovacej doske a znova od základu navrhnúť mestskú dopravu. Ako by vyzerala? Určite nie tak, ako vyzerá dnes. V prvom rade, nikto by nenavrhol systém, v ktorom najpoužívanejší dopravný prostriedok stojí desaťtisíce eur a 96 percent času sa nevyužíva. Auto je jedna z najdrahších vecí, ktoré rodiny vlastnia, no využíva sa len štyri percentá času. A to je len začiatok plytvania. Za volantom strávia ľudia týždeň čo týždeň hodiny. A zápchy v dôsledku tohto stoja autá Európu ročne sto miliárd eur na strate produktivity.

Dobrá správa je, že existuje alternatíva. Pretože nové technológie sú šancou na správne smerovanie mestskej mobility. Stačí inteligentnejšie pristupovať k využívaniu zdrojov. Áno, hovorím o automobilovej doprave, verejnej doprave, bicykloch, či dokonca o našich nohách. Verejná doprava je na mnohých miestach vysoko efektívny spôsob prepravy miliónov ľudí po meste. Nepríde však každému až ku dverám. Práve preto aj v Berlíne s vynikajúcou verejnou dopravou 45 percent Berlínčanov hovorí, že dáva prednosť autu – oproti 22 percentám voliacim verejnú dopravu. Zdieľané jazdy si však nájdu cestujúcich tam, kde ich metro vychrlí, bez zvýšených nákladov pre daňovníkov. V mestách celého sveta vidíme ľudí využívajúcich Uber na prekonanie prvej míle na ceste do práce a poslednej míle pri návrate domov. Napríklad v Londýne počas rannej špičky končí takmer 30 percent jázd Uberom menej ako 200 metrov od stanice metra alebo vlaku. 

Nová technológia umožnila masové zdieľanie. Dostať viac ľudí do menšieho počtu áut je starý nápad z čias ropných kríz, smartfóny mu však vdýchli nový život. Uber dokáže okamžite spojiť ľudí, ktorí idú tým istým smerom. Cestujúci si rozdelia náklady. Tento model sa osvedčil ako efektívny spôsob obmedzenia dopravnej zápchy a znečistenia životného prostredia. Za sedem mesiacov roka 2016 sa využívaním Uberu znížili emisie CO2 o 55,56 tony a úspora paliva dosiahla 23 miliónov litrov. Je to schodná alternatíva k autu. Načo mať auto, ak môže byť jazdenie po meste lacnejšie a jednoduchšie, bez hľadania kľúčov, trasy a miesta na parkovanie?

Autá bez vodiča pomôžu mestám napredovať do budúcnosti, v ktorej bude viac miesta pre parky, školy a domy a menej dopravných zápch. Štúdia OECD napríklad zistila, že autá bez vodiča by mohli znížiť počet áut na cestách o deväťdesiat percent. A autá bez vodiča môžu tiež radikálne zvýšiť bezpečnosť. Ročne zomiera na cestách pri nehodách viac ako 1,3 milióna ľudí, väčšinou v dôsledku ľudských chýb.

Lepšia budúcnosť je na dosah. Technológie máme. Potrebujeme len inteligentný predpis na rozvinutie jej plného potenciálu. Brzdou aktívnejšieho zdieľania áut sú dnešné zastarané predpisy. Mesto, ktoré si osvojí zdieľané režimy dopravy, sa stane mestom, v ktorom ľudia strávia menej času v premávke alebo hľadaním miesta na parkovanie, v ktorom budú menej utrácať za autá a za dochádzanie do práce, sa stane mestom, v ktorom sa žije a dýcha ľahšie.

Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.

01 - Modified: 2024-04-11 12:37:41 - Feat.: - Title: V Indonézií zápasia s rekordne vysokou cenou ryže 02 - Modified: 2024-04-02 14:25:10 - Feat.: - Title: Nigérijskí banditi sa strategicky zameriavajú na únosy študentov 03 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 04 - Modified: 2024-03-29 08:59:16 - Feat.: - Title: Francúzsko čelí kolektívnej sťažnosti. Dôvodom je nedostatok vody 05 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
26. apríl 2024 16:52