Ondrej MatejPeter Mayer
StoryEditor

Slovensku opäť ušiel vlak

06.10.2016, 00:00
Štátne IC vlaky sú späť. RegioJet nebol plnohodnotnou náhradou.

Pred desiatimi rokmi mali pravidelní, ale aj občasní cestujúci tri alternatívy, ako cestovať medzi dvoma najväčšími mestami, Bratislavou a Košicami. Tí, ktorí platia plné cestovné, ako sú manažéri, obchodní alebo príležitostní cestujúci, si mohli vybrať medzi pravidelným leteckým a rýchlym vlakovým spojením. To najmenej pohodlné bolo cestovanie autom. Dnes je realita presne opačná. Tí, ktorí sa stretávali na vlakovej stanici, prípadne na letisku v Bratislave, a smerovali do Košíc (a späť), sa dnes stretávajú na čerpacích staniciach pozdĺž diaľnice D1 alebo rýchlostnej cesty R1.

Možnosti dnes a pred desiatimi rokmi sú neporovnateľné. Letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami bolo pred rokmi každý deň ráno a večer po jednej linke na oboch trasách. Dnes je síce pravidelné, ale len trikrát do týždňa (v zimnom období päťkrát). Rýchle vlaky na úrovni IC na Slovensku nikto neprevádzkuje. To, čo nám dnes ponúka súkromný prevádzkovateľ, je len obyčajný rýchlik, ktorý zastavuje na menšom počte staníc, bez ambície skracovať dĺžku a zvyšovať kvalitu cestovania. Existuje segment spomínaných cestujúcich, ktorí sú ochotní priplatiť si za kratší čas a čistejšie vlaky. Sme svedkami toho, že kvalita cestovania prudko klesá a RegioJet nedokázal v špičkách plne nahradiť štátne vlaky.

Ocitli sme sa v situácii, keď železničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami spĺňajúce štandardy IC vlakov jednoducho nemáme. Rýchliky sú predovšetkým pre cestujúcich zadarmo. Žlté vlaky prevzali plne platiacich cestujúcich, ktorí by za iných okolností cestovali v rýchlikoch alebo rýchlejších IC vlakoch. Títo cestujúci teda za takmer rovnaké peniaze dostávajú nižšiu kvalitu a cestujú dlhšie na hlavnej trati.

Za uplynulé roky sme sa na Slovensku vydali nesprávnym smerom v osobnej verejnej doprave. Možnosti rýchleho a kvalitného cestovania na hlavnej trase sa znížili. Pôvodní plne platiaci cestujúci vlakovou a leteckou dopravou sú nútení presadnúť do áut a cestovať po nekompletnej diaľnici D1. Cesta autom sa stala najrýchlejšou a najpohodlnejšou formou prepravy medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku.

Prevádzkovatelia vlakovej dopravy (štátny aj súkromný) plne nevyužívajú maximálnu traťovú rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu a upustili od dlhodobého zámeru skrátiť čas cestovania vlakom medzi Bratislavou a Košicami aspoň na štyri a pol hodiny. Uplynulý rok sme boli jediná krajina v EÚ, v ktorej sa neprevádzkovalo železničné spojenie na úrovni IC vlakov medzi dvoma najväčšími metropolami. Kompetentní konečne prijali rozhodnutie o ich návrate. Aj keď lepšia forma návratu IC vlakov by bola prostredníctvom verejnej súťaže o túto lukratívnu trať.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 05:04