Každý rok strácajú národné vlády v Európe miliardy eur z daňových príjmov, čo má priamy vplyv na verejné investície do škôl, zdravotníctva, infraštruktúry a ďalšie štrukturálne výdavky.
Posledná zo série každoročných štúdií Európskej komisie o výpadkoch DPH naznačuje, že situácia sa v posledných rokoch nezlepšila. Naopak, vykazuje alarmujúci trend. V roku 2014 sa v Európskej únii stratilo viac ako 160 miliárd eur. Táto skutočnosť len zvýrazňuje rozhodujúci význam efektívneho systému výberu daní. Kvôli spravodlivejšiemu výberu daní pre občanov a zvýšeniu príjmov z DPH pre vlády.
Straty tieňovej ekonomiky
Európska únia a národné vlády stupňujú úsilie obmedzovať priestor na daňové úniky. A predsa je pre riešenie tieňovej – alebo nedeklarovanej – ekonomiky možné urobiť oveľa viac. I keď tieňová ekonomika má celý rad prvkov, jej najvýznamnejšiu časť tvoria spotrebitelia zúčastňujúci sa na legitímnej transakcii s predajcami, ktorí tieto transakcie nenahlasujú a v dôsledku toho neplatia dane. Ide o takzvanú pasívnu tieňovú ekonomiku.
Úroveň tieňovej ekonomiky vykazuje v Európe výrazné rozdiely, pričom mimoriadne vysoký podiel predstavuje v strednej a východnej Európe. Nedávna štúdia spoločnosti EY na objednávku spoločnosťou Mastercard odhaduje podiel pasívnej tieňovej ekonomiky v krajinách strednej a východnej Európy medzi 9 až 21 percentami ročného výkonu ekonomiky. Spoločnosť EY tiež vypočítala, že v dôsledku toho v roku 2014 prišla vláda Slovenska o príjmy vo výške približne 2,7 percenta HDP a vláda Poľska zhruba o 2 percentá.
Riešenie: elektronické platby
Platby v hotovosti sú kľúčovým faktorom vyhýbania sa plateniu DPH a rozhodujúcim činiteľom umožňujúcim fungovanie tieňovej ekonomiky. Hotovostné operácie sú neodsledovateľné a ľahšie sa utajujú pred daňovými orgánmi.
Riešenie? Odklon od hotovosti a podpora elektronických foriem platenia. Tvorcovia politík si v rastúcej miere uvedomujú výhody obmedzenia hotovosti. Holandská poslankyňa Európskeho parlamentu Cora van Nieuwenhuizen nedávno vyhlásila: „Počet finančných operácií, o ktorých daňové orgány nevedia, sa musí drasticky znížiť. Spôsob, ako to uskutočniť, už v skutočnosti existuje – uľahčovať a podporovať elektronické platby. Jednou z množstva výhod elektronických platieb je ich odsledovateľnosť a existencia dôkazu o operácii.“
V realite je však prechod od hotovostných k elektronickým platbám príliš pomalý. Všeobecne známa je skutočnosť, že vlády, ktoré prijali opatrenia uľahčujúce používanie elektronických platieb, zaznamenali zvýšenie daňových príjmov. Podľa spoločnosti EY by zdvojnásobenie hodnoty elektronických platieb malo obmedziť tieňovú ekonomiku až o 3,7 percenta HDP a zvýšiť príjmy štátu až o 0,8 percenta HDP.
Ako na bezhotovostnú spoločnosť
Prechod na bezhotovostnú spoločnosť je postupný proces. Vyžaduje vyvážené opatrenia v politikách, ktoré kombinujú motiváciu s povinnosťami. Nevyhnutnosťou je predovšetkým rozvoj platobnej infraštruktúry, konkrétne platobných terminálov.
V snahe podporiť dostupnosť a modernizovať platobnú infraštruktúru vo vidieckych oblastiach prijala napríklad rumunská vláda návrh zákona regulujúci vyplácanie hotovosti v mieste predaja a zaväzuje obchodníkov inštalovať terminál od určitej hranice obratu.
Obchodníci sú však len jednou stranou príbehu. Vlády denne spravujú milióny platieb, ako sú dane, faktúry a podobne. Rozhodujúcou požiadavkou je tak presadzovanie akceptácie platieb kartou štátom.
V súčasnosti môžu milióny občanov Talianska platiť dane a účty za služby spojené s bývaním rýchlejšie a ľahšie, pretože vláda umožnila príjem elektronických platieb na takmer 70-tisíc nových miestach a viac ako 100-tisíc miestach predaja po celej krajine.
Nezabudnúť na spotrebiteľov
Aj po vybudovaní infraštruktúry je však rovnako dôležité zmeniť správanie spotrebiteľov a obchodníkov. Ako príklad možno uviesť nedávne kampane v Rumunsku, Bulharsku a Chorvátsku zamerané na motivovanie lotérií, aby nabádali k používaniu platobných kariet.
Existuje množstvo ďalších konkrétnych príkladov, ktoré môžu vlády nasledovať v boji proti tieňovej ekonomike a pri budovaní udržateľnejšieho a transparentného systému výberu daní. Ako bolo uvedené vyššie, je potrebné zamerať sa na celý reťazec platobnej hodnoty a opatrenia majú siahať od posilnenia platobnej infraštruktúry, povzbudzovania akceptácie zo strany obchodníkov a štátu až po stimulovanie používania spotrebiteľmi.
Výsledky štúdie Európskej komisie o výpadkoch DPH nám na jednej strane pripomínajú dôležitosť boja proti daňovým únikom, osvedčené postupy v Európe na druhej strane ukazujú, že prijatím správnych politických riešení môžu tvorcovia politík veci zmeniť.
Jason Lane, riaditeľ skupiny, Rozvoj európskeho trhu, Mastercard
StoryEditor
Bezhotovostná spoločnosť je spravodlivejšia
aktuálna téma