Richard SulíkMarek Kmeť
StoryEditor

Richard Sulík: Prečo jazdím Uberom

19.03.2017, 23:00

Klasickí taxikári sa búria, lebo prichádzajú o zákazníkov. Bez ohľadu na to, do akej miery sú v práve a kto všetko im fandí či nefandí, proti Uberu sú bezmocní.

Na prvý pohľad sa zdá hlavnou konkurenčnou výhodou Uberu cena, ale zďaleka to tak nie je. Neporaziteľnou konkurenčnou výhodou Uberu je premakaný koncept. Pri klasickom taxíku musíte najprv vytočiť nejaké číslo, počkať, až vám dvihne dispečing, povedať, kto ste a kde ste a občas aj kam idete. Nie vždy sa dovoláte a nie vždy je voľný taxík. A občas musíte riešiť, že čakáte z druhej strany domu, a nie pri potravinách. V Uberi kliknete na appku, zobrazí sa vám Vaša poloha a v okolí nachádzajúce sa taxíky. Stačí druhý klik, ktorým objednáte vozidlo. Do minúty sa objaví na displeji informácia, kto a kedy po vás príde, vrátane ŠPZ.

V klasickom taxíku nastúpite, musíte povedať, kam idete. V Uberi ste už počas čakania zadali cieľovú adresu do appky, resp. vám ju Uber priamo ponúkol, ak s ním jazdíte častejšie. V klasickom taxíku sa začne jazda, môžete dôverovať, že šofér je korektný, no nemusí byť a tiež nemáte istotu, že ide k cieľu najkratšou trasou. Až do skončenia jazdy neviete, čo vás to bude stáť kvôli štartovnému a rôznym príplatkom, ako aj kvôli odchýlkam taxametrov. V Uberi takmer vždy vidíte trasu na displeji mobilu či tabletu. Viete, že trasu nezvolil šofér, ale aplikácia.

V klasickom taxíku na konci jazdy musíte platiť, mať resp. hľadať hotovosť alebo v modernejších taxíkoch platiť kartou alebo podpísať nejaký lístok. V Uberi vystúpite z vozidla a poviete dovi, cena sa vám odráta z účtu. Následne musíte dať šoférovi od jednej do piatich hviezdičiek a ak ich má šofér menej ako štyri, tak ho Uber automaticky vyradí spomedzi vodičov. Toto je ten pravý dôvod, prečo sú všetci šoféri Uberu slušní, milí a majú čisté autá.

Protestovať proti Uberu je asi ako keď začiatkom minulého storočia protestovali kočiši a pohoniči proti automobilom. Nemá to zmysel. Čo však zmysel má, je výrazné administratívne odbremenenie klasických taxikárov. Prestať vyžadovať potvrdenie o finančnej spoľahlivosti, psychotesty, lekársku prehliadku, parkovací priestor pre taxík, a ostatné podmienky a požiadavky. Inými slovami, deregulovať a tým výrazne zvýšiť klasickým taxikárom slobodu v podnikaní. Alebo nederegulovať a potom skôr či neskôr prejdú klasickí taxikári do Uberu. Ale bojovať proti tomuto silnému konceptu a zároveň proti desaťtisícom spokojných užívateľov nemá z dlhodobého pohľadu najmenší zmysel.

01 - Modified: 2024-04-12 08:09:51 - Feat.: - Title: Richard Sulík: Elektrinu z jadra najviac podporila SaS 02 - Modified: 2024-04-11 15:04:03 - Feat.: - Title: SaS aj KDH kritizujú tzv. migračný pakt: Nerieši zásadné tlaky na vonkajších hraniciach Únie 03 - Modified: 2024-04-09 07:48:07 - Feat.: - Title: Volvo: Posledná veľká prekážka odstránená (komentár Richarda Sulíka) 04 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 05 - Modified: 2024-03-26 16:11:36 - Feat.: - Title: Saková odmietla tvrdenia Sulíka o miliónových stratách štátu z emisných povoleniek
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 05:17