Daniel KollárPavol Funtál
StoryEditor

Zbližovanie predstáv

12.04.2017, 00:00

Predstavte si, že prídete do obľúbeného podniku. Čašník si pri spisovaní objednávky preverí váš sociálny status a zázemie. Kávu dostanete v šálke priviazanej o stolík a namiesto bežných dvoch eur za ňu zaplatíte štyri. Lebo poplatok za spracovanie. Podobnú situáciu zažili vlani návštevníci londýnskeho pubu. Jeden z britských „fintechov“ si týmto pokusom mierne uťahoval z procesov „tradičných bánk“. Video navyše dobre ilustruje, aký rozdielny je pohľad klienta na banku a naopak.

Je vôbec možné zladiť predstavy klienta a možnosti extrémne regulovaného subjektu, akým banka je? Regulácia, najmä v oblasti overovania klienta, ale zároveň aj jeho ochrany, enormne rastie. Banky sa snažia napriek tomu napodobniť kvalitu iných sektorov služieb. Klienti na Slovensku kritikou bánk nešetria a v mnohých prípadoch treba s nimi súhlasiť. No zároveň sa v prieskumoch radia medzi tých najspokojnejších a najlojálnejších. Platí to aj pre viaceré európske krajiny. Dokonca, v niektorých z nich sú klienti lojálnejší k svojej banke ako k partnerom.


Banky v týchto dňoch zverejňujú hospodárske výsledky za uplynulý rok. Tie rástli aj v čase nepriaznivých legislatívnych podmienok a nevídaného konkurenčného boja, ktorý priniesol rekordne nízke úroky hypoték. V tomto kontexte je naša kritika ponechania bankového odvodu na najvyššej úrovni v eurozóne označovaná za irelevantnú. Aj keď to bude znieť pre neznalého neuveriteľne, výnosovosť slovenských bánk na jednotku kapitálu sa v priemere pohybuje na hranici udržateľnosti pre investorov. Detailnejší pohľad na minulý rok dokonca hovorí o tom, že bez jednorazových položiek, predovšetkým príjmu z transakcie VISA, by ziskovosť sektora klesla minulý rok o viac ako desatinu, a to v čase nebývalého rastu ekonomiky. A úprimne, zverili by ste svoje peniaze banke, ktorá nie je efektívna?


Do banky chodí málokto rád a banka nie je pub. Zodpovednosť, ktorú nesie a prísne regulatórne požiadavky, sú neporovnateľné. Svoje o tom vie aj spomínaný fintech z úvodu. Britská centrálna banka mu medzičasom stopla licenciu. Práve pre chýbajúce zdroje od investora. Ale tak ako v dobrom podniku, aj v dobrej banke môžete už dnes vybaviť veľkú časť bežnej komunikácie „digitálne“, a teda pohodlne. Napríklad cez kvalitnú smart aplikáciu. Aby sme obťažovali klienta čo najmenej. A na to potrebujú banky naďalej investovať. Zážitok ako z podniku to však asi nikdy nebude. Nepredávame kávu, ale dôveru a bezpečnosť.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 09:05