StoryEditor

Smart banky prichádzajú. Čo nám to prinesie?

23.10.2017, 00:00

Inteligentné domácnosti, mestá, telefóny, doprava. Pojem smart sa dnes skloňuje tak často, až sa stáva už buzzwordom. Preniká takmer do každej sféry nášho života, bankovníctvo nevynímajúc. Byť smart je ďalším krokom v procese digitalizácie, ktorej význam pochopili všetky banky. No preklopiť manuálne procesy do online sveta nestačí. Je čas zamyslieť sa nad tým, ako poľudštiť bankovníctvo a spraviť ho naozaj smart.

Porovnajme si bežnú a inteligentnú bankovú aplikáciu. Tú prvú otvoríme, spravíme prevod a zatvoríme. Povieme si: fajn, ale do ďalšej platby o nej viac nemusíme počuť. Inteligentná banka nečaká, kým si spomenieme, že treba zaplatiť napríklad za škôlku pre dieťa. Sama nám to pripomenie, nachystá platobný príkaz a my už len položíme prst na displej telefónu. Okrem toho nás ešte upozorní, že keď budeme tento mesiac míňať tak ako doteraz, nezostane nám na splátku za auto.

Inteligentné banky dokážu predvídať finančné potreby a stávajú sa našimi poradcami. Spozornejú, ak oprava nášho starého auta bola tento rok už niekoľká v poradí, a upozornia nás, ak sa nám viac oplatí kúpiť si nové. Dokonca navrhnú jeho financovanie.

Ich tajomstvo spočíva v náročných procesoch prebiehajúcich na pozadí. Vďaka nim napríklad dostaneme informáciu, že nám končí lízing a vzhľadom na náš vyšší zostatok si môžeme dovoliť lepšie auto ako doteraz. Človek o týchto procesoch nemusí vedieť, vidí len ich výsledok. No a výsledkom je tiež to, že banka neatakuje úverom toho, kto ho nepotrebuje.

Na pozadie mobilného bankovníctva sa dostáva aj nástroj na správu peňazí Personal Financial Management. Poznáme ho už od 80. rokov, no v čase sa mení jeho význam. V našich bankách sa môžeme stretnúť s PFM, v ktorých nám dáta spracované do grafov ukazujú, kde sme koľko minuli, a výdavky kategorizujú.

Na pohľad pekné, ale neprináša to žiadnu ďalšiu pridanú hodnotu. Aj z toho dôvodu sa trendom stáva neviditeľné PFM, ktoré je založené na princípe machine learning, a čo je ešte dôležitejšie, nevyžaduje aktivitu klienta. Vie kategorizovať platby podľa našich zvykov a má dohľad nad našimi výdavkami. Ak je napríklad naša spotreba vody zrazu násobne vyššia, upozorní nás, či nám náhodou niekde neuniká, alebo nám vodárenská spoločnosť neúčtuje viac, ako má.

Človek má právo od banky očakávať viac, ako je len uloženie peňazí alebo čerpanie úveru podľa tabuliek, ktoré kedysi nastavili produktoví manažéri od stola. Má právo vyžadovať, aby mu banka pomohla sprehľadniť financie a bola jeho osobným poradcom a strážcom výdavkov.

Ak mu ponúkne úver, musí zohľadňovať jeho aktuálnu životnú a finančnú situáciu. Ideálne za podmienok, z ktorých bude on sám nakoniec profitovať, nie o peniaze prichádzať. Bežný klient nepotrebuje poznať ani rozdiel medzi kontokorentným, revolvingovým alebo účelovým úverom, ale očakáva jednoduché a okamžité riešenie situácie.

Nové technológie toto všetko umožňujú a v dnešnej smart dobe by mali ľudia vyžadovať inteligentné vlastnosti aj od svojej banky. Aj vďaka nim budú mať viac peňazí, ale aj času pre seba.

01 - Modified: 2024-05-15 16:00:00 - Feat.: - Title: Ako to bude ďalej s vojnou na Ukrajine v dlhšej perspektíve 02 - Modified: 2024-05-08 22:00:00 - Feat.: - Title: Kedy do útoku? Americkí bezpečnostní analytici sa sporia, kedy má Ukrajina prejsť do protiofenzívy 03 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 04 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 05 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
15. máj 2024 18:03