StoryEditor

Range Rover: Auto, ktoré vôbec nestarne

21.05.2007, 00:00
TEST. Range Rover 3,6TDV8 Vogue s nadčasovým dizajnom a bezpečnosťou na úrovni Orient expresu.

Na svete skutočne nie je veľa áut, ktoré nestarnú. Range Rover, najväčší z modelovej ponuky automobilky Land Rover, však patrí medzi ne. Na trhu je od roku 2002 a odvtedy absolvoval skutočne len kozmetické modernizácie. Jeho základné tvary sú stále rovnaké. Na zmenu nebol dôvod. Auto impozantných rozmerov má nadčasový dizajn a moderna pritom rešpektuje slávnu históriu značky. Range Rover svojimi proporciami budí na ceste rešpekt. Azda nikoho neurazíme, ak povieme, že veľkosťou patrí niekam medzi osobné autá a dodávky. Päťmiestna samonosná karoséria je pozváraná z ocele. Zaparkovať s týmto autom v preplnených mestských uličkách nie je ľahké, na druhej strane jeho interiér ponúka posádke komfort a bezpečnosť na úrovni Orient expresu.

Neuveriteľný komfort
Pokiaľ ide o vybavenie, k dispozícii je skutočne všetko, čo automobilový priemysel pozná. A azda ešte viac. Štvorzónová klimatizácia rýchlo, a hlavne ticho, vychladí veľkoryso presklený interiér, komu sa máli, môže si pomôcť ventilovanými prednými sedadlami. Mimochodom, sú potiahnuté pravou kožou a pravé je aj obkladové orechové drevo, ktoré vnútrajšku auta dodáva noblesu. Pozornosť si zaslúži navigačný a audiovizuálny systém, ktorý komunikuje s posádkou aj prostredníctvom dotykovej obrazovky umiestnenej na stredovej konzole.
Zvuk rádia, DVD alebo televízie počujete vďaka štrnástim reproduktorom a systému HiFi LOGIC7 surround sound. Pod zážitok, ktorý sa rovná pobytu v koncertnej sieni, sa podpísali špecialisti firmy Harman-Kardon. Veľký plnofarebný displej s uhlopriečkou 17,8 cm slúži aj cúvacej kamere a autonómnej televíznej kamere VentureCam. Je to jedinečný systém, ktorý inde nenájdete. Zariadenie veľkosti mobilného telefónu môžete pomocou prísavky pripevniť prakticky kamkoľvek. Obraz sa do auta prenáša bezdrôtovo a vy máte pri jazde v ťažkom teréne dokonalý prehľad o situácii v okolí.

Po svahu aj cez vodu
Range Rover sa nielen tvári ako terénne auto. Jeho podvozok, pohon 4 x 4, prevodovka a výkonný motor mu umožňujú prekonávať aj ťažšie terénne prekážky. Pneumatické pruženie umožňuje meniť svetlú výšku (manuálne i automaticky podľa rýchlosti jazdy), vzájomné diagonálne prepojenie pružiacich jednotiek dovoľuje v teréne väčšie skríženie kolies ako pevné nápravy u predchodcu. Súčasťou sériového vybavenia je elektronický stabilizačný systém DSC (ESP). Brzdová sústava s kotúčovými brzdami je vybavená ABS a asistenčným systémom pre núdzové brzdenie EBA. Systém stáleho pohonu všetkých kolies využíva medzinápravový diferenciál Torsen, ktorý zabezpečuje variabilné rozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy. Automatická prevodovka s funkciou poloautomatického manuálneho radenia CommandShift je doplnená dvojstupňovou redukčnou prevodovkou. Prejazdnosť v teréne zvyšuje elektronický trakčný systém ETC a zjazdová automatika HDC (Hill Descent Control). Auto pri jazde dolu kopcom bezpečne brzdí samo, čo sa zíde hlavne na blatistom a nespevnenom povrchu. Range Rover tiež zdoláva jazdu po rovine naklonenej do 45 stupňov v smere jazdy a 35 stupňov náklonu naprieč smeru jazdy. Samozrejmosťou je brodenie vo vode do hĺbky 700 mm.
Sila i úspornosť
Základnou pohonnou jednotkou pre Range Rover je radový šesťvalcový turbodiesel Td6 s objemom 3,0 litra. My sme si vyskúšali nový naftiak 3,6 V8, ktorý dosahuje najväčší výkon 271 koní. Má skutočne mocný záťah a jeho akceleráciu sprevádza veľmi príjemný, hrubý zvuk. Automatická prevodovka má šesť prevodových stupňov a pracuje veľmi hladko a rýchlo. Prekvapením pre nás bola priemerná spotreba. Auto si nepýtalo viac než 13 litrov nafty na sto kilometrov, a to aj napriek tomu, že sme ho vrámci testu na diaľnici i v prírode riadne naháňali. V tejto súvislosti je dôležité si uvedomiť, že auto má hmotnosť bezmála tri tony a vysokú karosériu s veľkými rovnými plochami. Potešili nás aj dobré jazdné vlastnosti. Proporcie auta je v zákrutách, samozrejme, cítiť, nikdy však nemáte pocit, že by auto malo tendenciu dostať šmyk či prevrátiť sa. Práve naopak. Britský aristokrat Range Rover sa cíti suverénne na akomkoľvek povrchu. Istotu mu dodáva dobre odladený podvozok s nápravami obutými do devätnásťpalcových pneumatík a s brzdovým systémom Brembo.

ZÁKLADNÉ ÚDAJE:
Motor:
3,6 TDV8
Max. výkon: 200 kW (271 k)
Max. krút. moment: 640 Nm
Zrýchlenie: 0 - 100 km/h: 9,2 s
Max. rýchlosť: 200 km/h
Rozmery: 4,97 x 2,03 x 1,90 m
Rázvor: 2,80 m
Pohot. hmotnosť: 2635 kg
Komb. spotreba: 11,3 l/100 km
Batožinový priestor: 535 l
Brzdený príves: do 3500 kg
Brodivosť: 700 mm

PLUSY:
Motor a podvozok
Komfort cestovania
Bezpečnosť

MÍNUSY:
Drahé príplatkové vybavenie

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. máj 2024 18:23