Už sme si zvykli, že podnetom na oživenie diskusie o podmienkach podnikania na Slovensku zvyčajne býva zverejnenie výsledkov niektorého z nespočetných rebríčkov, ktoré v zahraničí zostavujú rôzne inštitúcie či ich konzorciá. Domáce prieskumy na táto tému sú menej časté. Združenie mladých podnikateľov Slovenska vyplnilo túto medzeru, keď iniciatívne zorganizovalo prieskum a zostavilo index prekážok podnikania s dôrazom na podnikanie mladých.
Na prieskume sa zúčastnilo 1145, ktorí odpovedali nielen na otázku, ktoré parametre podnikateľského prostredia vnímajú ako bariéry, ale aj ktoré z prekážok bránia v raste ich vlastnej firmy. Originálnym prínosom prieskumu je tak zmapovanie nielen vnímaných bariér, ale aj počtu podnikateľov, ktorých sa tieto bariéry dotýkajú. Vďaka tomu si možno vytvoriť plastickejšiu predstavu o konkrétnych prekážkach, s ktorými sa musia pasovať konkrétni podnikatelia.
Často pretriasaný problém je napríklad nedostatočný prístup k financovaniu podnikania. Prieskum však ukázal, že podnikatelia v poľnohospodárstve, výrobe či obchode vnímajú situáciu kritickejšie ako povedzme podnikatelia pôsobiaci v oblasti IT, ktorí (ne) dostupnosť klasického financovania vôbec nepovažujú za prekážku. Rozdiel je spôsobený práve rôznou mierou kapitálovej náročnosti výroby v porovnaní s internetovou firmou. Diferencovaný prístup je užitočný aj pri ďalšom probléme, ktorým je nedostatočná dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily. Ak má niekto mikrofirmu s jedným či dvomi zamestnancami, v prieskume väčšinou uviedol, že problém to v zásade nie je. Naopak, veľký problém je to pre tých, ktorí zamestnávajú viac ako 10 ľudí, prípadne podnikajú v niektorých sektoroch, napríklad v stavebníctve.
Hlavným zistením prieskumu je, že všetky prekážky podnikateľmi označené za závažné sú spôsobené regulačnou politikou štátu. Neprekvapuje, že popri daniach, odvodoch, pracovnoprávnej legislatíve sem účastníci prieskumu zaradili registračné, nahlasovacie a administratívne povinnosti voči štátu a príliš časté zmeny legislatívy. Najkritickejšie tieto problémy vnímajú mikrofirmy, kde je iba jej majiteľ alebo jeden či dvaja zamestnanci a zároveň má firma nízky obrat.
Keďže sa už pomaly blížia parlamentné voľby, prieskum bol východiskom aj pre formulovanie tridsiatich konkrétnych odporúčaní. Pre všetkých politikov by to malo byť povinné čítanie. Z neho totiž zistia, že mladí podnikatelia od nich neočakávajú v prvom rade peniaze, ale v princípe to, aby nemenili stále pravidlá a dali im pokoj. A keď sa dostanú k moci, aby ju využili na to, aby im dal pokoj aj štát s jeho nespočetnými úradníkmi a úradmi.