Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.05.2015, 00:00

Viac dobra aj v treťom sektore

Tento týždeň uzavreli mimovládne organizácie a ministerstvo financií dohodu o verejnom financovaní tretieho sektora a o transparentnosti jeho príjmov a výdavkov. Firmy budú po novom motivovanejšie, aby posielali okrem dvoch percent zaplatenej dane aj vlastné peniaze. Lebo ak nepošlú aspoň pol percenta z výšky dane z vlastného, budú môcť poukázať len jedno percento. Finančná správa umožní darcom odkázať obdarovanému, kto im peniaze poslal. A dohoda zaväzuje štát aj mimovládky, aby spolu vybudovali otvorený register príjmov a výdavkov tretieho sektora podobne, ako to v poslednom čase museli urobiť firmy aj verejný sektor.

Prečo mi na tejto dohode záležalo? V roku 2011 sme sa spolu s Matejom Hruškom na blogu mediawatch pokúsili urobiť základný prehľad zdrojov financovania tretieho sektora aktívneho vo verejnom priestore. Prekvapil ma vtedy nielen nedostatok údajov, ale aj odpor časti dotknutých mimovládok voči myšlienke otvorenosti a verejnej kontroly. Transparentnosť sa síce s krikom, ale rýchlejšie darilo presadzovať v zmluvách štátu, vo vzťahoch zdravotných poisťovní a poskytovateľov, výkazoch firiem. Som rád, že sa teraz stane štandardom aj v neziskovkách.

No dezinfekcia slnečným svetlom nie je v tomto prípade najdôležitejším prínosom. Najlepšie na dnešnej dohode je, že povedie k spoločnej práci na údajovej základni, ktorá umožní zistiť, podporou akých neziskoviek a ich projektov môžu vo svete urobiť najviac dobra.

Vo veľkom finále budeme mať dostatok informácií o príjmoch, výdavkoch, fungovaní a výsledkoch charitatívnych programov a organizácií na naozaj efektívny altruizmus. Ktoré umožnia každému z nás lepšie sa rozhodnúť, či krajine viac pomôže Odyseus výmenou ihiel užívateľov drog, Transparency hľadaním špiny v zmluvách, alebo Dobrý anjel rozdávaním peňazí chudobným chorým.

Lebo som presvedčený, že aj pri dobročinnosti má zmysel rozhodovať sa v prvom rade na základe pomeru jej prínosov a nákladov, nielen marketingu a citového porna. Ako to ukazuje napríklad portál GiveWell, ktorý rigorózne hodnotí, kde vaše peniaze prinesú najviac dobra. Aby sme ukázali, že sa to dá aj na Slovensku, IFP pilotne skúma nákladovú efektívnosť bratislavského programu výmeny injekčných ihiel.

Samozrejme, ako som na tomto mieste viackrát písal, je to len časť väčšej, dôležitejšej iniciatívy, na ktorej pracujeme. Ako čo najrýchlejšie dosiahnuť odôvodnené rozhodovanie na základe spoločenských prínosov a nákladov aj v prevádzke, investíciách, politikách a reguláciách vo verejnom sektore.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.