StoryEditor

Úspech projektov PPP je o rizikách

23.11.2005, 23:00
Vyššia efektívnosť, nižšie náklady a dodržanie termínov odovzdávania diaľničných úsekov sú prínosy, ktoré si vláda sľubuje od rozbehnutia projektov s verejno-súkromným partnerstvom (PPP) pri výstavbe diaľnic. Naopak, zle pripravené spoločné verejno-súkromné aktivity môžu mať katastrofálny dopad na verejné financie. Toto sú závery Politiky pre realizáciu projektov PPP ministerstva financií, ktorú včera schválila vláda.

Vyššia efektívnosť, nižšie náklady a dodržanie termínov odovzdávania diaľničných úsekov sú prínosy, ktoré si vláda sľubuje od rozbehnutia projektov s verejno-súkromným partnerstvom (PPP) pri výstavbe diaľnic. Naopak, zle pripravené spoločné verejno-súkromné aktivity môžu mať katastrofálny dopad na verejné financie. Toto sú závery Politiky pre realizáciu projektov PPP ministerstva financií, ktorú včera schválila vláda.
Prínos i miliardové straty
Verejné projekty s účasťou privátnych firiem, ktoré sú americkým vynálezom, sa osvedčili napríklad pri budovaní 18-kilometrového mosta Tagus v Portugalsku. Stál 897 miliónov eur, teda takmer 35 miliárd korún, pričom 65 percent zaplatil privátny sektor.
Na druhej strane na projekte Eurotunnelu medzi Britániou a Francúzskom zasa súkromný sektor prerobil. Dlhy súkromnej spoločnosti, ktorá stratový tunel pod kanálom La Manche od roku 1994 prevádzkuje, vlani dosiahol deväť miliárd eur. V prepočte firma, kde vyše 80-tisíc drobných akcionárov drží 45-percentný podiel, dlhuje zaisťovacím fondom vyše 348 miliárd korún. V Maďarsku a Česku zaplatili miliardové straty zle odhadnutých projektov daňoví poplatníci.
Na Slovensku majú peniaze súkromných investorov pomôcť pri budovaní 29-kilometrového diaľničného úseku Lietavská Lúčka -- Turany. Náklady na projekt sa odhadujú na 22 miliárd korún. Ministerstvo financií chce prípadným stratám pri zlyhaní partnerstva predísť kvalitnou prípravou zmlúv. "Je nevyhnutné, aby ich zabezpečovali renomovaní poradcovia, ktorí už v tomto smere majú praktické skúsenosti," uvádza rezort v materiáli.
Národnej diaľničnej spoločnosti pri prvom PPP projekte radí spoločnosť Mott MacDonald. Tá bude v slovenskom pilotnom projekte vyberať koncesionára, teda súkromnú firmu, ktorá projekt zastreší.
V zmluvách o PPP musia byť jednoznačne upravené podmienky pre prípady zlyhania projektu. Za predpokladu, že cudzie zdroje predstavujú 80 až 90 percent hodnoty projektu, je evidentné, že zlyhanie projektu, zvlášť v prvých rokoch výstavby, môžu znamenať skutočne značný záväzok vlády. "Schváleniu projektu musí preto predchádzať súhlasné vyjadrenie ministerstva financií s analýzou rizika jeho vplyvov na verejné financie," konštatuje poradca ministra financií Peter Papanek.
Kľúčový odhad rizika
Profesor vysokej školy dopravnej Ján Mikolaj je presvedčený, že kľúčovým faktorom úspešnosti je správny odhad miery rizika projektu. Ministerstvo financií odporúča pri plánovaní projektov PPP použiť metodiku Eurostatu. Podľa vlani vydanej smernice štatistického úradu EÚ, kým krajina vloží verejné peniaze do projektu, musí podľa Eurostatu zanalyzovať tri riziká a zabezpečiť, aby dve z nich preberal privátny partner.
Mikolaj by uprednostnil metodiku Medzinárodného menového fondu, ktorá má vyše 24 položiek. Pripomína, že do vzťahu koncesionára a štátu vstupujú aj banky, pretože projekty PPP sa zásadne financujú z pôžičiek a je veľmi dôležité stanoviť, kto berie záruku za ich splácanie. Papanek však upozornil, že veľký presun rizík na súkromného partnera môže projekt zbytočne predražiť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. máj 2024 10:00