StoryEditor

Provízie a konštrukcie

31.01.2010, 23:00

Predseda vlády obvinil SDKÚ-DS z prania špinavých peňazí. Vraj sme inkasovali provízie z privatizácie strategických podnikov a teraz tieto peniaze prepierame a používame na financovanie strany. Na tomto ničím nepodloženom obvinení vytvoril konštrukciu, v ktorej pozliepal aj pravdivé, no nič nedokazujúce skutočnosti, aj špekulácie a vyslovené lži. Všetko v snahe očierniť, pošpiniť a kriminalizovať najvážnejšieho politického súpera. Súpera, ktorý sa jasne vyjadril, že so stranou premiéra Fica za žiadnych okolností spolupracovať nebude, a chce krajinu očistiť od manierov, aké tu Fico spolu s Mečiarom a Slotom zaviedli a predvádzajú už takmer štyri roky.

Poďme k províziám. Za čo sme mali dostať provízie pri privatizácii SPP, SE, alebo energetických rozvodných závodov, keď sme tieto podniky privatizovali medzinárodnými tendrami? Koho sme zvýhodnili a na čí úkor, aby sme za to mohli inkasovať provízie? Kto ponúkol za tieto podniky lepšie podmienky a viac peňazí, ako tí, ktorí v medzinárodných tendroch vyhrali?

Fico opakovane klame, keď napríklad tvrdí, že sme SPP predali pod cenu a argumentuje tým, že Česi predali ich Transgas drahšie. Skutočnosť je taká, že my sme predali 49 % akcií za 130 mld. Sk, kým Česi 97 % akcií za 150 mld. Kč.

Takže znovu sa pýtam, za čo sme mali dostať provízie? Koho a ako sme našimi predajmi zvýhodnili a na koho úkor znevýhodnili? Rád si od Fica alebo kohokoľvek iného vypočujem odpoveď. A ponúkam odpoveď na rovnakú otázku, čo sa týka Ficovou vládou organizovaných transakcií.

Emisie, mýto, pozemky v Tatrách a nástenka sú najznámejšími príkladmi transakcií, pri ktorých štát predáva lacnejšie, alebo nakupuje drahšie, ako by mal a mohol, a tak koná proti verejnému záujmu a v prospech vybraných firiem. Teda koná tak, že vzniká dôvodné podozrenie z inkasovania provízií.

Napríklad mýto. Ako a koho Ficova vláda zvýhodnila a ako a koho znevýhodnila? Zvýhodnila konzorcium SanToll (Poór, Fiľo, J&T) na úkor medzinárodných konzorcií Slovakpass, Tossy a Kapsch. Spôsob, akým boli lacnejšie konzorciá vylúčené, pritom smrdí tak, že už to rieši aj Brusel. Porovnajte si ceny, aké si za mýtny systém tieto firmy od štátu vypýtali - SanToll 25,670 mld. Sk, Kapsch 22,575 mld. Sk, Tossy 19,62 mld. Sk a Slovakpass 19 mld. Sk. Teda rozdiel pri najlacnejšej oproti vybratej najdrahšej firme vo výške 221,4 mil. eur (6,67 mld. Sk). To je priestoru na provízie, však? A zaplatíme to my všetci, najmä však dopravcovia.

Ivan Mikloš (1960)

poslanec NR SR, bývalý minister financií. Glosuje súčasnú ekonomickú a politickú situáciu - aj s jej zákulisím.

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/ivan-miklos, menuAlias = ivan-miklos, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
18. apríl 2024 08:42