Európska úniaReuters
StoryEditor

Pravidlá digitalizácie nesmú byť výstrelom do tmy

17.08.2020, 00:00
Digitálne platformy pomáhajú firmám rozšíriť svoje podnikanie.

Európska únia sa v roku 2020 ocitla na ďalšom míľniku. V snahe nakopnúť konkurencieschopnosť krajín ako Slovensko sa okrem záchranných balíčkov vydala aj iným smerom.

Prišla s návrhom jednotnej európskej regulácie digitálneho priestoru a služieb pod názvom Digital Services Act. Cieľom tohto kroku je nastaviť férové podmienky a bojovať proti dominantným monopolom medzi digitálnymi platformami. Výsledky však môžu byť úplne opačné.

Po skúsenostiach z prvej polovice tohto roka sa všetci zhodneme v jednej veci. Budúcnosť európskej ekonomiky musí byť v prítomnosti podnikov v digitálnom priestore. Hospodárske dosahy zavretia ekonomík jasne odkazujú týmto smerom.

Digitálne trhoviská aj rôzne platformy pomáhajú malým podnikom nielen prežiť, ale aj rozšíriť svoje podnikanie a osloviť nové segmenty zákazníkov. Práve v tom tkvie ich šanca rozvíjať sa aj napriek zmenám správania spotrebiteľov.

Potreba nastavenia férových pravidiel

Európska komisia správne identifikovala riziko rozdielnych regulácií digitálneho prostredia naprieč členskými krajinami. Ak chceme, aby EÚ bola konkurencieschopná, zjednocovanie pravidiel, podpora prepájania systémov medzi krajinami a transparentnosť sú nevyhnutné aspekty, ktoré by mala európska legislatíva riešiť. Problém nastáva, keď ambície Komisie zachádzajú ďalej.

Komisia si totiž dala za cieľ bojovať proti takzvaným monopolom medzi online platformami. Tie majú podľa EÚ zneužívať svoje postavenie a oberať spotrebiteľov o konkurenciu. Ich súčasná veľkosť a množstvo zákazníkov im podľa EÚ dáva možnosť diktovať podmienky na trhu a bojovať proti konkurentom neférovými spôsobmi. Tieto platformy taktiež majú významné postavenie v rámci verejnej diskusie pri šírení nepravdivých a nenávistných informácií a ovplyvňovania výsledkov volieb.

Celkovo tak Európska komisia navrhuje určenie jasných pravidiel definujúcich zodpovednosť digitálnych platforiem za riziká plynúce z nelegálneho alebo neznášanlivého obsahu. Za ten by mali byť po novom zodpovedné platformy, ktoré by ho mali kontrolovať a vyžadovať od všetkých používateľov ich platformy. Druhým návrhom je vytvorenie pravidiel vzťahujúcich sa na platformy, aby tieto subjekty nemohli vytvárať neférové podmienky obmedzujúce ich konkurenciu.

Hospodárske dosahy môžu byť bolestivé

Oba tieto aspekty môžu mať v praxi presne opačný dosah na digitálne prostredie, než Európska únia zamýšľa. Prvým faktom, na ktorý je potrebné upozorniť, je absencia chápania dynamiky, ktorá v súčasnosti na trhu s digitálnymi platformami existuje. Dominantní hráči na trhu sa menia. Tvrdenie, že existujú dominantné firmy imúnne proti novým hráčom na trhu, je pri pohľade na novú konkurenciu spochybniteľné. Digitálne prostredie samo osebe podporuje rast konkurencie a umožňuje novým hráčom dostať sa do povedomia zákazníkov oveľa rýchlejšie než vo svete kamenných predajní.

Druhým javom, ktorý podkopáva ciele tejto legislatívy, je významné zvyšovanie nákladov spojených s novými povinnosťami digitálnych platforiem. Budú mať totiž editorskú zodpovednosť za obsah. To môže viesť k potrebe zvyšovania počtu vlastných zamestnancov alebo aplikovania automatizovaných systémov na kontrolu obsahu v rámci online trhovísk. Výsledkom tak bude preventívne mazanie aj bezproblémového obsahu platformami s priamym dosahom na podnikateľov alebo akceptovanie oveľa vyšších rizík spojených s právnou zodpovednosťou za problémový obsah.

To môže oslabiť menšie projekty, viesť k menšej ponuke dostupnej pre zákazníkov, a teda k zhoršeniu konkurencie na trhu. Zároveň vyššie náklady budú prenesené na používateľov tohto systému, teda buď na predajcov, alebo zákazníkov. Celková hodnota tovarov a služieb zakúpených domácnosťami v online priestore je na úrovni stoviek miliárd eur. Veľkú časť obchodu generujú stránky porovnávajúce tovar a poskytujúce informácie o produktoch. V neposlednom rade miera časových úspor, ktorú poskytujú vyhľadávacie platformy spotrebiteľom v EÚ, sa odhaduje na úrovni 150 miliárd eur. Pociťovať dosahy tejto legislatívy teda budeme my všetci.

Samozrejme, tieto náklady budú znamenať nižšiu šancu, že nové platformy budú schopné sa presadiť na tomto trhu, lebo náklady na spravovanie týchto povinností sú značné. Snaha potrestať veľkých hráčov zatiaľ nepriniesla nikdy priestor, kde by malí hráči mohli profitovať. Naopak, tlak na inovácie zvonka bude nižší a môže to viesť k zhoršeniu situácie tak pre predajcov, ako aj pre kupujúcich. Digitálne platformy totiž zjednodušujú obchod a približujú geograficky vzdialených zákazníkov k predajcovi.

Nepokutujme úspešných
Práve bezproblémový digitálny predaj podporuje drobných maloobchodných predajcov v prístupe na nové trhy. Týmto spôsobom podporuje prístup pri nákupe tovaru a služieb pre starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím. Viaceré rizikové skupiny obyvateľov sú od voľného fungovania trhu a vyššej konkurencie závislí. Práve malé platformy sú na nich cielené a môžu byť týmto návrhom najviac ohrozené.

Samotná Európska komisia poznamenáva, že táto regulácia môže mať dosah na rôzne základné práva vrátane slobody prijímať a rozširovať informácie a myšlienky bez zasahovania verejnej moci a práva na účinný prostriedok nápravy. Ide teda o návrh, ktorého ambície môžu výrazne predbehnúť realitu, v ktorej budú fungovať.

Je dôležité, aby EÚ hrala pri regulácii digitálneho priestoru svoju úlohu. Správne nastavenie pravidiel na fungovanie dynamicky sa vyvíjajúceho digitálneho prostredia je nevyhnutné. Najmä pri existencii zastaraných pravidiel, v rámci ktorých online priestor funguje. Avšak aktuálne diskutovaný návrh môže spôsobiť plošné zaťaženie platforiem s dosahom najmä na malé a stredné podniky, ktoré výrazne profitujú z účasti na týchto platformách. Dôsledkom môže byť preto práve zvýšená dominancia etablovaných podnikov. Aj preto je potrebné sa vyjadriť k procesu konzultácie, ktorý prebieha do začiatku septembra. Budúcnosť digitálneho priestoru v EÚ od toho závisí.

01 - Modified: 2024-02-16 17:05:56 - Feat.: - Title: Inflácia sa pohráva s jedálničkom Slovákov. Rezeň so zemiakmi je tá najdrahšia voľba (+ rebríček potravín) 02 - Modified: 2024-02-05 12:39:43 - Feat.: - Title: Regulácie a zelená politika Európy odháňajú investorov. Chýbajú nám významné spoločnosti 03 - Modified: 2022-11-22 17:00:00 - Feat.: - Title: Zákaz nedeľného predaja? Vo svete ľudí nahradili aj automaty 04 - Modified: 2020-12-14 12:45:44 - Feat.: - Title: Regulátori tlačia na Facebook. Požadujú, aby predal Instagram a WhatsApp 05 - Modified: 2020-05-18 09:28:28 - Feat.: - Title: Prísne regulácie až o rok? Automobilky žiadajú Európsku úniu o odklad
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare-hn, menuAlias = komentare-hn, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
26. apríl 2024 01:50