StoryEditor

Premiéra diaľnice neposlúchli

07.10.2008, 00:00

Vízia urýchlenej výstavby diaľnic sa premiérovi Ficovi zosypala. Plamenné reči vychladli, plán prepísaný na kolene na jeho osobnú objednávku sa postupne zmenil na bezcenný zdrap papiera. Dokument, ktorý je ešte dnes dostupný na stránke rezortu dopravy, hlása, že v tomto roku sa začína výstavba 194 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, že do roku 2010 štát spolu so súkromnými investormi dokončí 171 kilometrov nových ciest, a že diaľnica medzi Bratislavou a Košicami bude na konci desaťročia takmer hotová.
Ľudia na ministerstve dopravy zrejme sami "svojmu" plánu neverili ani v čase jeho zverejnenia. Zrejme vedeli, že sa len nedobrovoľne stávajú nástrojom prízemného politického marketingu. V danej situácii volili menej konfliktnú cestu, ako svoju prácu vrátiť späť do reality. Počkali, kým absurdnosť týchto objednaných informácií odhalí čas. A to sa deje práve teraz.
Z plánovaných takmer dvoch stoviek kilometrov diaľnic štát v tomto roku začne stavať sotva štvrtinu. Minister Vážny sa z väčšej časti vracia k harmonogramu, ktorý vypracoval na začiatku svojho funkčného obdobia, a ktorý mu dal Fico zmeniť. Objem raketových diaľnic slávneho roku 2010 sa zužuje už potretíkrát. Zástupcovia vládneho Smeru korigovali svoje výroky o súvislej diaľnici do Košíc najskôr vyňatím najdlhšieho tunelu, potom zo svojich plánov odstránili aj všetky ostatné tunely. Dnes sa už hovorí o rokoch 2011, 2012, 2013... .
Z minulého roka, kedy premiér vstúpil do plánovania diaľnic, tu však predsa len niečo zostalo. Obhajoba zákona, ktorý na hrane ústavných práv uľahčuje prechod súkromných pozemkov do rúk štátu, obhajoba projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri ignorácii analýzy uskutočniteľnosti, a reči o tom, že výstavba slovenských diaľnic sa začína až teraz. To, čo z Ficovho minuloročného diaľničného prejavu pretrvá, je proklamovaná ambícia postaviť význam diaľnic nad čokoľvek iné. To, čo vyprchalo, je prínos pre spoločnosť.
Bez ohľadu na to, či ide o dôchodky, opatrenia na podporu znalostnej ekonomiky, na znižovanie nezamestnanosti či na výstavbu diaľnic, premiér dokáže povedať čokoľvek. Mediálna realita sa síce zo slov pozliepať dá, na výstavbu diaľnic však treba omnoho viac. Bez ohľadu na to, či je to zo strany rečníka len cielená manipulácia, alebo má prehnané sebavedomie, vinu nesie aj ten, komu premiér svoje slová adresuje. Ľudia dostávajú tie informácie, po ktorých túži väčšina.

Ján Kováč, redaktor ekonomického oddelenia, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare-hn, menuAlias = komentare-hn, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 17:51