Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.08.2015, 00:00

Takto sa robí ekonomická diplomacia. Učte sa pán premiér alebo prestaňte zavádzať

Zlé jazyky hovoria, že ekonomická diplomacia pripomína v našich podmienkach Columbovu ženu. Všetci o nej počuli, ale nikto ju nikdy nevidel. To, že to nie je tak celkom pravda, dokázala bývalá premiérka Iveta Radičová i premiér Robert Fico hneď niekoľkokrát. Bohužiaľ nie tak, ako by sa žiadalo.

Bolo že to pozdvihnutia, keď sa na verejnosť dostalo pohoršenie vtedajšej premiérky Ivety Radičovej z listu siedmych diplomatov z USA, Veľkej Británie, Dánska, Francúzska, Belgicka, Nemecka a Švajčiarska reagujúcich na schválený zákon o liekoch v júni 2011. Bolo by naivné myslieť si, že podobné formy lobingu sú ojedinelým príkladom a nepredchádzali napr. aj nedávnym vyjadreniam ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Ten celkom bez okolkov predstavil svojho favorita na nákup vrtuľníkov o. i. aj pre jeho rezort. Vyhrať by podľa neho mohla americká firma Bell Helicopter, ktorá v pondelok slávnostne odovzdala novú policajnú helikoptéru Bell 429.

Podobným príkladom, ktorý si zaslúžil adekvátnu pozornosť je aj situácia, kedy po viacmesačnej patovej situácii získal Fraport, frankfurtský prevádzkovateľ letísk, súhlas na prevzatie kontroly prevádzky 14 gréckych regionálnych letísk. To že príslušné rozhodnutie kabinetu Alexisa Tsiprasa oznámili v Aténach práve predvčerom a teda v čase, kedy sa v Nemecku rozhodovalo o ďalšej nezmyselnej pôžičke Grécku, môže za náhodu považovať len málokto. Ak Fraport túto koncesiu nakoniec definitívne získa, tak sa môže tešiť na prevádzkovanie letísk s partnerom Copelouzos do roku 2055 za 1,23 miliardy eur.

Poviete si, Američania i Nemci sú v tomto smere dlhoroční profíci a porovnávať ich so Slovenskom je prinajmenšom odvážne. Dobre, a čo teda iný nám omnoho bližší príklad. Po zisku sídla európskej Agentúry pre globálny navigačný systém (GSA) v roku 2012 je Česká republika len krôčik od umiestnenia dôležitého logistického centra európskeho satelitného systému Galileo. Takýto úspech so sebou pochopiteľne nesie množstvo možností, najmä v oblasti top technológii.

Každý z týchto príkladov prináša hneď viacero otázok na premiéra Roberta Fica. Je príchod automobilky Jaguar Land Rover, ktorá každého Slováka bude stáť nemalú čiastku peňazí a podčiarkne krehkosť slovenskej ekonomiky postavenej na automobilovom priemysle, vrcholom vašich schopností v ekonomickej diplomacii? Kedy sme od vás naposledy počuli o opačných prípadoch, kedy by vláda SR aktívne a úspešne podporila slovenských výrobcov smerom do zahraničia? Obzvlášť pokiaľ ide o Spojené štáty americké. Čo okrem navýšenia miliardového zadlženia budú mať z pôžičky Grécku občania Slovenska? O to viac, keď je už dnes všetkým, čo aspoň trochu rozmýšľajú zrejmé, že si Európa len kupuje čas, čo sa niektorí snažia aspoň šikovne využiť. A nakoniec, o akú inštitúciu, či agentúru európskeho či medzinárodného formátu sa Slovenská republika po viacerých neúspechoch aktuálne snaží? Alebo o ne jednoducho nemáme záujem?

Pokiaľ je to tak, tak aspoň prestaňme občanov zavádzať, že ekonomická diplomacia je niečo, na čom vám skutočne záleží, pán premiér.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.