Vzdelanie dáva lepšie možnosti pre uplatnenie sa na trhu práce a je hlavným predpokladom zamestnania, ktoré vedie k sebestačnosti a zároveň podmieňuje spoločenskú dôstojnosť a sebaúctu.
Pokúsim sa vyjadriť k problémom, ktoré podľa môjho názoru a konzultácie z akademického prostredia majú v sebe aktualizačný prvok.
Záujem štátu sa dá zhrnúť do tvrdenia, že je dobré mať vzdelané obyvateľstvo, navyše tým odpadne problém so zamestnávaním mládeže od 15 do 24 rokov.
Študijné programy štát by mal vedieť, že ktoré študijné odbory a programy sú prioritne na trhu práce požadované a mal by mať nástroje na motivovanie mladých ľudí, aby sa na ne hlásili.
Ak to štát nerobí, mladí ľudia idú prioritne na ľahšie študijné programy. Dá sa to ošetriť čiastočným platením za štúdium na vysokých školách alebo finančným zainteresovaním potenciálnych zamestnávateľov, v takom prípade si aj rodičia a aj študenti dobre rozmyslia, že na aký študijný program sa prihlásia. Všestrannosť alebo špecializácia veľké krajiny majú v obľube úzko špecializované študijné programy, malé krajiny s väčšou všestrannosťou.
Na Slovensku je dobré všestrannejšie VŠ štúdium. Financovanie štúdia kvalitné VŠ vzdelanie sa dá dosiahnuť len tam, kde sú vysoké školy primerane finančne zabezpečené a kde študenti čiastočne hradia náklady na štúdium. VŠ učitelia musia mať podstatne vyššie mzdy ako je to v iných sektoroch pedagogická práca je náročná na čas a na pracovný stres. Ak sú mzdy nízke, tak na VŠ pôsobia podpriemerní odborníci a tí lepší idú za vyššími mzdami inde alebo do zahraničia. Existuje možnosť nenávratných pôžičiek tým študentom, ktorí úspešne ukončia štúdium a zamestnajú sa aspoň na 5 rokov.
Príspevky študentov každý dobrý študent by mal mať možnosť študovať na VŠ. Finančné zabezpečenie je možné riešiť pôžičkou od štátu alebo od budúceho zamestnávateľa, prípadne od sponzorov. Slabí študenti sa tak automaticky vylúčia zo štúdia, čo dnes nie je možné.
Uplatnenie na trhu práce trh práce je nekompromisný, nežiadúce študijné programy sa rýchle prejavia nezamestnateľnosťou absolventov. Spoplatnenie VŠ štúdia by za pár rokov tento problém vyriešilo. Všeobecné vzdelanie každý štát má záujem na tom, aby malo obyvateľstvo dobré všeobecné vzdelanie. To by sa malo získať na štátnom strednom stupni vzdelávania a nie na VŠ alebo univerzitách.
Asi bude treba definovať obsah globálneho vzdelávania a zareagovať na aktuálne výzvy vo svete. Tento druh vzdelávania podnecuje k dosiahnutiu zmeny, ktorá vedie k hlbšiemu porozumeniu rôznorodosti a nerovnosti vo svete. Nesmie sa zabúdať ani na skupinu zdravotne postihnutých. Vzdelávanie zdravotne postihnutých jednotlivcov v našej spoločnosti je komplikovaný a nákladný proces, preto je dôležité aby tento proces bol efektívny, cielený a kontrolovateľný .
Najlepší spôsob ako integrovať ZP do spoločnosti je venovať sa im komplexne. To znamená, okrem pedagogicko výchovnej rehabilitácie poskytovať im aj voľnočasovú, liečebnú, pracovnú a sociálnu rehabilitáciu. Som presvedčený, že Slovensko je politologická a filozofická veľmoc, toľko vyštudovaných politológov nie som si istý , či má niektorý štát v okolí.
Zjavne je to vec trhu myslelo sa, ale pokiaľ personálna politika umožňuje, aby politológ bol kvalifikovaným policajtom, šéfom poľnohospodárskej farmy tak potom bezbreho môžu počty politológov narastať. Je to chyba predpisov o kvalifikácii. Je potrebné znovu definovať a jasne pochopiť, kvôli čomu vzdelávame, prečo to robíme a komu vzdelávacie systémy slúžia.
Pokiaľ by politológov ako príklad brali len na miesta, kde je predpísané vysokoškolské štúdium politológie, hneď by rapídne klesol ich počet na VŠ. Myslím si , že štát by mal plne platiť vysokým školám, len za toľko študentov koľko potrebuje a len v takých odboroch , ktoré potrebuje.
Toto štúdium by bolo bezplatné. Ostatné študijné odbory a štúdia by sa doplácali. Plošná platba za VŠ štúdium nie je dobrý nápad, pretože to môže znemožniť štúdium i dobrým, ale aj chudobným. Myslím si, že školy majú byť nastavené na trh zodpovednosť školy a ministerstva. Školy sa majú vyberať podľa trhu zodpovednosť študentov a ich rodičov. Podľa môjho názoru ak by vzťahy medzi koalíciou a opozíciou od revolúcie boli lepšie , tak by sa v spoločnosti dosiahol lepší terapeutický efekt napríklad v kontinuite štátnych záujmov, v kultúre riešenia sporov a v šetrení energie na riešenie rôznych problémov, ktoré spoločnosť potrebuje vrátane zdravotníctva aj školstva. Zastávam názor, že potrebujeme menej negativizmu až zla , konkrétne konštruktívne názory a veľa pozitívnych riešení. Čo sa týka stability, dovoľujem si podotknúť, že ja chápem stabilitu v zmysle kontinuity zásad a princípov, spoločných hodnôt a zvyklostí, ktoré sú dodržiavané všetkými vládami.