DeviataciIlustračná snímka: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Dokážeme naše školstvo ešte zreformovať?

28.08.2017, 07:00

Vzdelanie dáva lepšie možnosti  pre uplatnenie sa na trhu práce a je hlavným predpokladom zamestnania, ktoré vedie k  sebestačnosti  a zároveň podmieňuje spoločenskú dôstojnosť a sebaúctu.

Pokúsim sa vyjadriť k problémom, ktoré podľa môjho názoru a konzultácie z akademického prostredia majú v sebe aktualizačný prvok.

Záujem štátu  sa dá zhrnúť do tvrdenia, že je dobré mať vzdelané obyvateľstvo, navyše tým odpadne problém so zamestnávaním mládeže od 15 do 24 rokov.

Študijné programy  štát by mal vedieť, že ktoré študijné odbory a programy sú prioritne na trhu práce požadované a mal by mať nástroje na motivovanie mladých ľudí, aby sa na ne hlásili.

Ak to štát nerobí, mladí ľudia idú prioritne na ľahšie študijné programy. Dá sa to ošetriť čiastočným platením za štúdium na vysokých školách alebo finančným zainteresovaním potenciálnych zamestnávateľov, v takom prípade si aj rodičia a aj študenti dobre rozmyslia, že na aký študijný program sa prihlásia. Všestrannosť alebo špecializácia  veľké krajiny majú v obľube úzko špecializované študijné programy, malé krajiny s väčšou všestrannosťou.

Na Slovensku je dobré všestrannejšie VŠ štúdium. Financovanie štúdia  kvalitné VŠ vzdelanie sa dá dosiahnuť len tam, kde sú vysoké školy primerane finančne zabezpečené a kde študenti čiastočne hradia náklady na štúdium. VŠ učitelia musia mať podstatne vyššie mzdy ako je to v iných sektoroch  pedagogická práca je náročná na čas a na pracovný stres. Ak sú mzdy nízke, tak na VŠ pôsobia podpriemerní odborníci a tí lepší idú za vyššími mzdami inde alebo do zahraničia. Existuje možnosť nenávratných pôžičiek tým študentom, ktorí úspešne ukončia štúdium a zamestnajú sa aspoň na 5 rokov.

Príspevky študentov  každý dobrý študent by mal mať možnosť študovať na VŠ. Finančné zabezpečenie je možné riešiť pôžičkou od štátu alebo od budúceho zamestnávateľa, prípadne od sponzorov. Slabí študenti sa tak automaticky vylúčia zo štúdia, čo dnes nie je možné.

Uplatnenie na trhu práce  trh práce je nekompromisný, nežiadúce študijné programy sa rýchle prejavia nezamestnateľnosťou absolventov. Spoplatnenie VŠ štúdia by za pár rokov tento problém vyriešilo. Všeobecné vzdelanie  každý štát má záujem na tom, aby malo obyvateľstvo dobré všeobecné vzdelanie. To by sa malo získať na štátnom strednom stupni vzdelávania a nie na VŠ alebo univerzitách.

Asi bude treba definovať obsah globálneho vzdelávania a zareagovať na aktuálne výzvy vo svete. Tento druh vzdelávania podnecuje k dosiahnutiu zmeny, ktorá vedie k hlbšiemu porozumeniu rôznorodosti a nerovnosti vo svete. Nesmie sa zabúdať ani na skupinu zdravotne postihnutých. Vzdelávanie zdravotne postihnutých jednotlivcov v našej spoločnosti je komplikovaný a nákladný  proces, preto je dôležité aby tento proces bol efektívny, cielený a kontrolovateľný .

Najlepší spôsob ako integrovať ZP do spoločnosti je venovať sa im komplexne. To znamená, okrem pedagogicko  výchovnej rehabilitácie poskytovať im aj voľnočasovú, liečebnú, pracovnú a sociálnu rehabilitáciu. Som presvedčený, že Slovensko je politologická a filozofická veľmoc, toľko vyštudovaných politológov nie som si istý , či  má niektorý  štát v okolí.

Zjavne je  to  vec  trhu  myslelo sa,  ale  pokiaľ personálna  politika umožňuje, aby  politológ  bol kvalifikovaným  policajtom,  šéfom poľnohospodárskej   farmy   tak  potom bezbreho môžu počty politológov  narastať. Je  to chyba  predpisov  o kvalifikácii.  Je potrebné znovu definovať a jasne pochopiť, kvôli čomu vzdelávame, prečo to robíme a komu vzdelávacie systémy slúžia.

Pokiaľ  by politológov  ako príklad  brali len na miesta, kde je predpísané vysokoškolské  štúdium politológie, hneď by  rapídne klesol ich počet  na VŠ. Myslím si , že štát by mal plne platiť vysokým školám, len za toľko študentov koľko potrebuje a len v takých odboroch , ktoré potrebuje.

Toto štúdium by bolo bezplatné. Ostatné študijné odbory a štúdia by sa doplácali. Plošná platba za VŠ štúdium nie je dobrý nápad, pretože to môže znemožniť štúdium i dobrým, ale aj  chudobným. Myslím si, že školy majú byť nastavené na trh  zodpovednosť školy  a ministerstva. Školy sa majú vyberať podľa trhu  zodpovednosť študentov a ich rodičov.  Podľa môjho názoru ak by   vzťahy medzi koalíciou a opozíciou od revolúcie boli lepšie , tak by  sa v spoločnosti dosiahol lepší terapeutický efekt napríklad v kontinuite štátnych záujmov, v kultúre riešenia sporov a v šetrení energie na riešenie rôznych problémov, ktoré spoločnosť potrebuje vrátane zdravotníctva aj školstva. Zastávam názor, že potrebujeme menej  negativizmu až zla ,  konkrétne konštruktívne názory a veľa  pozitívnych  riešení. Čo sa týka stability, dovoľujem si podotknúť, že ja chápem stabilitu v zmysle kontinuity zásad a princípov, spoločných hodnôt a zvyklostí, ktoré sú dodržiavané všetkými vládami.

 

01 - Modified: 2024-04-23 14:54:06 - Feat.: - Title: Mnohí by termínovaný vklad hľadali u colníkov. NBS testovala 24-tisíc žiakov, výsledky sú katastrofálne 02 - Modified: 2024-04-23 09:02:27 - Feat.: - Title: Digitalizácia v školstve je nevyhnutná. Aj umelá inteligencia pomáha tvoriť učebné plány či projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:11:10 - Feat.: - Title: Zápis prvákov do základných škôl vrcholí. Rodičia dostanú v októbri príspevok, hrozí im však aj vysoká pokuta 04 - Modified: 2024-04-19 12:57:47 - Feat.: - Title: Slovenské fabriky zúfalo hľadajú zamestnancov. Ako Soták, elektrárne, Kia či Chemosvit lovia študentov? 05 - Modified: 2024-04-17 13:01:54 - Feat.: - Title: Ženy si vyberajú nevhodné odbory. Dobre zvolené STEM odvetvia by im priniesli vyššie platy aj HDP
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
23. apríl 2024 23:08