Martin VlachynskýPavol Funtál
StoryEditor

Únia stavila na batérie

22.10.2017, 22:07

Euroúradníci sú nešťastní, že sa v Európe – na rozdiel od USA a Číny – nevyrábajú batérie. Riešenie? Hoďme na to peniaze daňovníkov. EÚ chce vytvoriť konzorcium výrobcov batérií po vzore Airbusu, ktoré by konkurovalo americkým a čínskym investorom. Na podporu tohto projektu je pripravených 2,2 miliardy eur.


Keby stačilo presne skopírovať to, čo robia Zuckerberg, Gates alebo Buffett, boli by sme všetci miliardári. Čo nefunguje na individuálnej úrovni, bude pokrivkávať aj na národnej či, v tomto prípade, nadnárodnej úrovni.


Zúčastniť sa neznamená vytvoriť hodnotu. Do reťazca ťažba-batérie-elektromobil musia v súčasnosti vstupovať významné dotácie, aby sa na „pulty“ obchodov dostali ako-tak predajné elektromobily. Skoré naskočenie na vlak prinesie viac know-how, ale za cenu spáleného kapitálu, ktorý mal alternatívne využitie. Japonsko budovalo know-how vo výrobe batérií viac ako 30 rokov a momentálne aj tak sleduje, ako Čína v tomto sektore preberá prím. Súperiť dotáciami s Čínou, ktorá do sektoru hádže miliardy dolárov, sa môže zvrtnúť na preteky ku dnu. Čína sa prednedávnom nepekne popálila na budovaní nadmerných oceliarskych kapacít. Je v prípade unáhleného budovania kapacít na výrobu batérií jej stratégia tentoraz správna? Odhady predaja elektrických áut a s ním súvisiace budovanie batériovej kapacity sa už raz podarilo hrubo prestreliť na začiatku dekády (v roku 2010 odhadol Nissan predaj 500-tisíc Leafov v roku 2013, v skutočnosti ich nakoniec nebolo ani 50-tisíc). Aj po rokoch sú elektrické autá pre výrobcov stratová záležitosť, aj napriek 80-percentnému poklesu cien batérií.


Deľba práce funguje aj v prípade výroby batérií. USA a Čína ťažia z lepšej dostupnosti lítia (90 percent produkcie pochádza z Južnej Ameriky a Austrálie) a Čína aj z prudko rastúceho domáceho trhu s elektrickými vozidlami. Koľko by mala Európa vyrábať batérií? Koľko topánok? A koľko smartfónov? Chýba investorom v Európe kapitál a ochota spájať sa alebo leží príčina pomalšieho rozvoja výroby batérií niekde inde?


Nedovolím si tvrdiť, že investície do výroby batérií sú automaticky zlé, alebo že v sektore je bublina. Ale koľkí z vás majú nakúpené akcie výrobcov batérií? Rozhodnutím politikov sa z daňovníkov stávajú investori. Elektromobilita a úschova energie v batériách sa budú ďalej vyvíjať. Avšak stavať peniaze na odhady toho, ako veľmi sa bude vyvíjať, by mali súkromní investori, nie politici a úradníci.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
25. apríl 2024 12:21