14.12.2017, 16:58

KOMENTÁR: Minister dopravy rezignoval na svoj rezort. Žiaľ, pre všetkých motoristov

Neexistuje žiaden (finančne krytý) plán priorít, ktorý by ministerstvo dokázalo zverejniť, píše poslanec SaS Miroslav Ivan.

KOMENTÁR: Minister dopravy rezignoval na svoj rezort. Žiaľ, pre všetkých motoristov
Zdroj: TASR/Martin Baumann

Výstavba diaľnic mešká, s výnimkou jedného úseku ani jeden nie je dokončený v termíne. Optimistické sluby o dobudovaní diaľničnej siete v celkovom objeme 20 miliárd eur majú slúžiť len na zalepenie oči verejnosti.

Neexistuje žiaden (finančne krytý) plán priorít, ktorý by ministerstvo dokázalo zverejniť. Len nedávno INEKO zahanbilo celé ministerstvo, keď zverejnilo interaktívnu mapu diaľničnej siete. A jediné, na čo sa ministerstvo zmohlo, bola kritika o neúplných údajoch.

Základnou kostrou cestnej infraštruktúry je viac ako 3300 kilometrov dlhá sieť ciest 1. triedy. Viac ako 40 % z nej je v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave. O mostoch na tejto sieti škoda písať. Zároveň platí fakt, že viac ako 90 percent prepravy osôb a viac ako 75 percent prepravy nákladov je vykonávaných po cestnej sieti SR.

Ako sa k týmto faktom stavia rezort dopravy? Napriek tomu, že od vás, od motoristov ročne vyberie viac ako 2 miliardy eur (spotrebná daň na palivách, DPH, daň z motorových vozidiel, mýto, diaľničné známky, registračné poplatky) , na rok 2018 je rozpočtovaných do celej cestnej infraštruktúry necelých 350 miliónov. To je dokonca o 50 miliónov eur menej ako v roku 2017!

Čo sa týka údržby a opráv, z uvedenej sumy ide na cesty 1. triedy len 40 miliónov eur, čo nepostačuje ani len na udržanie súčasného zlého stavu a bude sa to ešte zhoršovať.

Jediným racionálnym vysvetlením je, že ministerstvo dopravy neakceptuje hodnotenia útvaru Hodnota za peniaze, ktorý funguje na ministerstve financií. A toto je odpoveď ministra financií Kažimíra. Porazeným v konflikte medzi ministerstvom dopravy a financií však nie je minister Érsek, ale žiaľ, všetci motoristi na Slovensku.

Vlaky zadarmo a chýbajúce peniaze

V železničnej infraštruktúre ministerstvo zjavne neplánuje žiadne efektívne opatrenia v znižovaní nákladov ŽSR (Železníc Slovenskej republiky) na správu zavádzaním automatizácie. Ani sa neuvažuje o znížení stavu tejto predimenzovanej siete, keď niektorými úsekmi neprejde ani jeden osobný vlak denne. Na financovanie železničnej siete totiž vyhradilo ministerstvo rovnako 272 miliónov eur, ako tomu bolo v minulosti.

Kritizujeme tiež vykazovanie nákladov štátneho prepravcu – ZSSK (Železničnej spoločnosti Slovensko). Napriek plánovaným nákladom na výkon prepravy vo verejnom záujme vo výške 209 miliónov eur sa očakáva na konci roka 2017 suma 254 miliónov eur. Rozdiel zjavne súvisí s financovaním vlakov zadarmo. Ale pozor. V rozpočte na rok 2018 je opäť vyčlenených 209 miliónov eur. Výsledok? Ministerstvu bude tieto peniaze chýbať alebo sa bude hľadať iné úsporné riešenie v iných kapitolách.

A čo podpora Kysúc, Krupiny alebo Gemera?

Rozhodnutie vlády, keď na žiadosť ministra dopravy pôjde z rezervy rozpočtu ministerstva financií takmer 25 miliónov eur na riešenie cesty okolo Volkswagenu len potvrdzuje nesystémové plánovanie na ministerstve dopravy. Kým nebude mať ministerstvo presný plán priorít vo financovaní cestnej, ale aj železničnej infraštruktúry (zoradený podľa naliehavosti, intenzít a zhodnotený cez inštitút Hodnoty za peniaze), nečudujme sa ľudom v regiónoch Kysúc, Krupiny alebo oblasti Gemera, že svoje rozhorčenie prejavujú rôznymi nátlakovými akciami a demonštráciami.

Súčasný minister dopravy je vo funkcii viac ako rok. Mal teda dostatok času, aby si nastavil priority vo svojom rezorte. Rozpočet na rok 2018 je však dôkazom, že rezignoval a ostáva mu len úloha prosebníka, ktorý bude per partes (po častiach, postupne) prosiť ministra financií, aby mu dal nejaké drobné na riešenie krízových prípadov v dopravnej infraštruktúre.

Autor je poslanec a tímlíder SaS pre dopravu.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.