Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.10.2021, 00:00

Nákupné centrá prežijú aj vďaka zážitkom

Cieľom je neprilákať iba okoloidúcich, ale návštevníkov, pre ktorých je destináciou samotné obchodné centrum.

Nákupné centrá prežijú aj vďaka zážitkom
Zdroj: Dreamstime

Nákupné centrá „západného typu“ začali na Slovensku písať svoj príbeh pred vyše 20 rokmi. Ich plocha každý rok narastá a raritou už nie sú ani v menších mestách. Dominuje však jednoznačne Bratislava, ktorá sa zároveň vyznačuje najväčšou kúpnou silou obyvateľov. Plocha obchodných centier a retailových parkov v metropole predstavuje aktuálne 756-tisíc štvorcových metrov a z celoslovenskej plochy ukrajuje takmer tretinu.

„Shoppingy“ však nie sú iba o nákupoch. Spotrebitelia od nich očakávajú oveľa viac. Z obchodného centra totiž nechcú odchádzať iba s taškami plnými tovarov, ale aj so zážitkami. Čoraz viac sa tak hovorí o „zážitkovosti“ nákupných centier.

Potvrdzujú to aj údaje prieskumu spoločnosti DATAMAR a MNFORCE zo septembra 2021. Až 43 percent opýtaných Bratislavčanov chodí do obchodných centier s cieľom návštevy reštaurácií či rýchleho občerstvenia. Zabaviť sa v kine či na športovom, kultúrnom alebo spoločenskom podujatí je samozrejmosťou pre 39 percent respondentov. Nákupné centrum vníma ako vhodné miesto na stretávanie s priateľmi a rodinou 27 percent opýtaných. Za službami ako kaderníctvo, manikúra či čistiareň putuje do nákupných centier pravidelne 18 percent obyvateľov z Bratislavského kraja.

Vo vyhľadávaní zážitkov v nákupných centrách sú Bratislavčania dokonca aj pred Pražanmi. Spomedzi obyvateľov Prahy navštevuje obchodné centrá z gastro dôvodov 40 percent, za zábavou sem chodí 37 percent opýtaných. Obchodné centrum ako dobré miesto na stretnutie s priateľmi či rodinou považuje 17 percent respondentov. Služby tu využíva 15 percent Pražanov.

Aj preto sa v súvislosti s budúcnosťou nákupných centier považuje za kľúčový pojem „destination footfall“. Cieľom je neprilákať iba okoloidúcich, ale hlavne takých návštevníkov, pre ktorých je samotné obchodné centrum destináciou. Preto práve funkcia nákupného centra ako miesta na trávenie voľného času sa bude v budúcnosti ešte viac vyvíjať a posilňovať.

Ani samotné nakupovanie v centrách sa však nezaobíde bez „zážitkovosti“. Kamenné obchody budú totiž aj v budúcnosti čeliť konkurencii z online prostredia a jeho pestrej ponuke tovarov. Výhodou fyzickej formy predaja je však práve potenciál predaja so zážitkom či s pridanou hodnotou, ktorú online prostredie zákazníkovi ponúknuť nedokáže. Medzi už overené zážitkové lákadlá spojené s nákupom patria napríklad ochutnávky delikates, testovanie high-tech výrobkov alebo food festy.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.