Jozef VIskupičTASR/N. Baumann
StoryEditor

ÚVO asi autobusom necestuje

18.11.2021, 23:00
V šiestich z ôsmich krajov aktuálne prebiehajú tendre na dopravné služby.

Obslužnosť regiónov prímestskou autobusovou dopravou zabezpečujú samosprávne kraje a nesú za to obrovskú ťarchu zodpovednosti. Pre veľa obyvateľov Slovenska totiž ide o životne dôležitú službu, vďaka ktorej cestujú do školy, do práce alebo k lekárovi.

Aj zabezpečovanie dopravných služieb podlieha verejnému obstarávaniu. V šiestich z ôsmich krajov aktuálne prebiehajú tendre, a to v kontexte pandémie ochorenia COVID-19, ktorá bezprecedentne ovplyvnila trh. Na jar roku 2020 sa znížil počet cestujúcich, čo spôsobilo výpadky na tržbách z cestovného. Stále nevieme, kedy sa pandémia skončí ani ako sa to prejaví v obsadenosti autobusov. A či vôbec.

Trnavská župa nemala na výber a zrušila súťaž na dopravcu v jednom zo svojich troch subregiónov. Vedená najlepším úmyslom zabezpečiť pre obyvateľov cestovanie aj po začiatku tohto roka, župa po priamom rokovacom konaní uzatvorila novú trojročnú zmluvu s dovtedajším dopravcom. Ide o nevyhnutný čas na prípravu nového, desaťročného tendra, tak ako to umožňuje legislatíva. Úrad pre verejné obstarávanie však rozhodol, že župa konala protizákonne. Toto rozhodnutie nedávno potvrdila Rada ÚVO a nám neostáva nič iné, iba sa brániť súdnou cestou.

Problémy s ÚVO sa nevyhli ani Bratislavskej župe. Napriek tomu, že začala súťažiť pred 19 mesiacmi, súťaž posvätil ÚVO len pred deviatimi týždňami. Víťazovi tak ostalo minimum času na zabezpečenie autobusov a ich vodičov. V prvý deň jeho nástupu bola asi štvrtina spojov ochromená a cestujúci pocítili výpadky na päťdesiatke liniek. Za to ÚVO nenesie žiadnu zodpovednosť a pravdepodobne to ani jeho predsedu a radu nezaujíma. No malo by.

Utvrdili sme sa v presvedčení, že kraje už nemôžu ostať v boji za práva cestujúcej verejnosti bez zbraní. Ako nedávno konštatovalo Transparency International Slovensko, „ochrana verejného záujmu (...) si preto vyžaduje osobitnú legislatívnu zmenu pre posilnenie postavenia žúp, aby mohli operatívne riešiť problémy s dopravou a aby sa ich obyvatelia nestávali rukojemníkmi mimoriadnej situácie“.

Nechápte ma zle. Ctíme si proces verejného obstarávania aj princípy voľnej hospodárskej súťaže a efektívneho nakladania s verejnými zdrojmi. Nástroje na to však nemôžu byť odtrhnuté od reality. To si musia uvedomiť všetci zainteresovaní vrátane ÚVO.

Cieľom akéhokoľvek obstarávania je predsa dobrý výsledok, v tomto prípade zabezpečenie verejnej služby. Že to nie je samozrejmé, sa už presvedčili kolegovia z Banskobystrického a najnovšie aj Bratislavského samosprávneho kraja.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 10:24