17.05.2018, 00:00

Biznis bez papierových faktúr

Radko Kuruc
Zdroj: Marek Kmeť

Predstavte si biznis, v ktorom neexistujú papierové faktúry. Utópia? O niekoľko rokov to môže byť realita. Ministerstvo financií pred časom rozbehlo projekt eFakturácia, ktorý vychádza zo smernice Európskeho parlamentu o elektronickej fakturácii vo verejnom obstarávaní. Našou ambíciou je však ísť nad rámec tohto konceptu.

Čo teda tento projekt zahŕňa? Odrazovým mostíkom je nápad zjednotiť fakturáciu v celej EÚ v rámci verejných obstarávaní. Ten sa pretavil do spomínanej smernice s cieľom eliminovať bariéry cezhraničného obchodu, keďže v súčasnosti sa na fakturáciu v jednotlivých krajinách EÚ kladú rôzne technické a právne požiadavky. Vlani v októbri bola prijatá spoločná európska norma, ktorá zjednodušene povedané zabezpečí, aby faktúry hovorili rovnakým jazykom.


Elektronické faktúry budú posielať dodávatelia verejným obstarávateľom. Teda nielen ministerstvám a ďalším úradom, ale napríklad aj štátnym podnikom. Tie ich budú musieť vedieť prijať a spracovať. Toto je v podstate prvý krok, ktorý musíme realizovať na základe smernice. Celý proces bude umožňovať v konečnom štádiu aj automatické zaslanie a spracovanie faktúr, pričom v prechodnom období sa bude môcť podnikateľ rozhodnúť aj pre papierovú verziu faktúry. Povinné elektronické faktúry pri štátnych zákazkách už zaviedlo viacero krajín EÚ.

Samotná smernica však umožňuje ísť aj ďalej. Legislatívu a technické riešenie chceme postaviť tak, aby to bolo možné. Samozrejme, s využitím existujúcej infraštruktúry eGovernmentu a vládneho cloudu. Postupne sa teda môžeme dopracovať k tomu, aby boli štandardizované elektronické faktúry, akceptované v rámci celej EÚ, povinné aj pre verejný sektor, teda aby ich vedel nielen prijímať, ale aj odosielať. A odtiaľ je to už len na skok k zavedeniu povinnosti používať elektronické faktúry aj medzi podnikateľmi navzájom. Nie sme prvou krajinou s takouto ambíciou. Taliansko plánuje povinnú elektronickú fakturáciu od budúceho roka aj pre podnikateľov.

Procesy digitalizácie obchodných a úradných dokumentov sú nezvratné a nevyhnutné. A prinášajú viacero výhod. Štandardizovanú elektronickú faktúru dodávateľ bude okrem iného vedieť vytvoriť aj priamo na špecializovanom portáli vyplnením formulára a nebude musieť dodatočne upravovať svoj softvér. Vystavenie faktúr bude, samozrejme, umožnené so všetkými prílohami. Nebude sa dať spochybňovať ich prijatie alebo odoslanie. Podnikateľom sa tak môže výrazne zjednodušiť život.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.