Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.06.2018, 14:16

Život po uhlí bude aj na hornej Nitre

Namiesto inovácií a turizmu by sa mal tak región ponoriť na mnoho ďalších rokov do dymu.

Život po uhlí bude aj na hornej Nitre
Zdroj: TASR/Michal Svítok

Na hornej Nitre to vrie. Región má historicky najnižšiu mieru nezamestnanosti, na dvere klopú noví zamestnávatelia, neďaleko otvára brány štátom dotovaná automobilka Jaguar. No horná Nitra má aj bane. Ťažia hnedé uhlie a dodávajú ho elektrárni Nováky. Na jej prevádzku sa povinne skladáme, a to v účtoch za elektrinu. Každý rok celkovo sumou 100 miliónov eur.

Životnosť tejto elektrárne sa však o 5 rokov končí. Pre jej majiteľov, Slovenské elektrárne, to nie žiaden problém, aj tak vytvárala iba straty a množstvo problémov. Baníci sa však začínajú pýtať, čo bude s nimi. Hornonitrianske bane Prievidza sú stopercentne súkromnou spoločnosťou a teda by malo byť úlohou ich vedenia nájsť iného odberateľa.

Dvanásť rokov dotácií by zmrzačilo každého, nemožno sa teda čudovať, že sa namiesto hľadania alternatív na trhu a za trhové ceny, hľadajú radšej cesty, ako v agónii pokračovať.
Na poslednom zasadnutí zastupiteľstva Trenčianskeho samosprávneho kraja preto požiadali o zmeny v územnom pláne, aby mohli otvoriť nové ťažobné pole.

Prekládka železnice a rieky mala vyjsť na takmer 30 miliónov eur. Pre koho budú toto uhlie potrebovať a aké budú dopady na životné prostredie sa im však nepodarilo zodpovedne vysvetliť, preto akcia bola nateraz odložená ad acta.

Minulý týždeň sa zase objavila informácia, na základe ktorej by elektráreň v Novákoch mala po novele zákona o podpore obnoviteľných zdrojov a kombinovanej výroby dostať príležitosť na rekonštrukciu. Po nej by sme sa na jej prevádzku opätovne skladali v cenách elektriny, a to rovných 15 rokov. Toto aj napriek tomu, že Európska komisia si vyhliadla hornú Nitru ako jeden z pilotných projektov pre transformáciu uhoľných regiónov.

Namiesto inovácií a turizmu by sa mal tak región ponoriť na mnoho ďalších rokov do dymu. Elektráreň Nováky je pritom už dnes druhým najväčším znečisťovateľom životného prostredia a v okrese Prievidza je v porovnaní s celoslovenským priemerom o 20 percent vyšší prírastok onkologických ochorení. Samotní baníci sa sťažujú na zdraviu škodlivú a nebezpečnú prácu.

A pritom by stačilo tak málo. Dobudovať infraštruktúru. Jedným z riešení je aj takzvaný Jaguar Expres ako obojsmerné otvorenie hornej Nitry novým príležitostiam. Rekonštrukciou vybraných úsekov železničnej trate medzi Prievidzou a Nitrou, redukciou počtu zastávok a úpravou grafikonu by sa vlakové spojenie medzi týmito dvoma mestami mohlo znížiť na menej ako hodinu. Dnes takáto cesta trvá viac ako dvojnásobok. Okrem zamestnanosti by toto riešenie napomohlo aj rozvoju turizmu a podnikania pozdĺž celej trate.

Napriek všetkým príležitostiam, ktoré sa dnes ponúkajú, sa rozbehla kampaň zavádzania a zastrašovania. Baníci sú klamaní, že okrem baní si inde prácu nenájdu, že z hornej Nitry sa stane hladová dolina alebo že budú musieť pracovať za minimálnu mzdu.

Takto podsúvané nepravdivé informácie pritom baníkom nepomôžu. Tí hľadajú oporu a namiesto toho sú štvaní proti tým, čo im chcú reálne pomôcť. Nie sú dobré ani pre región, ktorý má jedinečnú šancu na spravodlivú a udržateľnú transformáciu. Kedy inokedy s ňou začať, ak nie v čase, keď sa globálnej, a tým aj našej ekonomike, darí? V čase recesie, ktorá skôr či neskôr príde, už bude neskoro. Preto povedzme baníkom konečne pravdu - že život po uhlí existuje!

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.