10.08.2018, 00:00

Rodinné podnikanie vie spojiť aj nepriateľov

Ján Oravec
Zdroj: TASR

Ešte vo februári tohto roka vypracovala Slovak Business Agency zaujímavú štúdiu o rodinnom podnikaní na Slovensku, ktorá priniesla celý rad pozoruhodných zistení. Vyplýva z nej, že Slovensko je v zásade porovnateľné s inými európskymi krajinami, v ktorých 70 až 80 percent všetkých podnikov sú rodinné firmy, ktoré zamestnávajú 40 až 50 percent všetkých zamestnancov. Podľa reprezentatívneho prieskumu na vzorke 364 rodinných podnikov, ktorý bol v rámci štúdie realizovaný, približne osminu rodinných podnikov u nás tvoria stredné podniky, asi 15 percent malé podniky a vyše 70 percent sú mikropodniky. Z hľadiska právnej formy podniká až 73 percent rodinných firiem formou spoločnosti s ručením obmedzeným. Viac než polovicu všetkých rodinných podnikov vlastní iba jeden člen rodiny. Až 34 percent oslovených rodinných podnikov sú firmy staršie ako 20 rokov, ďalších 32 percent tvoria podniky staršie ako 10 rokov.

Z uvedeného vyplýva, že až dve tretiny rodinných podnikov sú na našom trhu etablované dlhodobo a predstavujú tak stabilný pilier slovenskej ekonomiky. Z toho dôvodu sú kľúčovou prioritou aj pre Združenie podnikateľov Slovenska. Je to významná skupina podnikateľov, ktorí svoje aktivity neplánujú presunúť do inej krajiny, a preto im záleží na tom, aké podmienky na podnikanie budú politici vytvárať. Existujú však aj špecifické riziká. Jedným z najväčších je nástupníctvo. Od roku 1989 už viac ako štvrtina rodinných podnikov ním musela prejsť alebo ním práve prechádza. Asi 28 percent rodinných podnikov má vo vedení podniku druhú alebo dokonca tretiu generáciu. Zďaleka nie vždy to však ide hladko. Podľa prieskumu KPMG iba jedna tretina respondentov uviedla, že má vo vlastníctve zastúpenú ďalšiu generáciu, pričom inde v Európe je to asi polovica. Až jednu tretinu zakladateľov trápi neschopnosť posunúť vedenie na mladšie generácie. Problémom je aj ich zanedbávanie plánovania nástupníctva, ale často skôr neochota alebo nezáujem nasledujúcej generácie pokračovať v rodinnom podnikaní.


Rodinné firmy si určite zaslúžia väčšiu pozornosť než doteraz. A to nielen v podobe uznania ich dôležitosti pre našu ekonomiku, ale aj hľadania konkrétnych spôsobov, ako im uľahčiť život, napríklad zadefinovaním zjednodušených foriem zamestnávania, ktoré by boli aplikovateľné na rodinných príslušníkov. Je to skrátka téma, ktorá má potenciál spájať aj takých politických oponentov, akými sú liberáli, konzervatívci či národniari. Jedným leží na srdci podnikanie, druhým rodina, tretím všetko, čo je slovenské. V rodinnom podnikaní sa môžu nájsť všetci.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.