Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.10.2018, 00:00

Finančná gramotnosť politikov

Finančná gramotnosť politikov
Zdroj: HNtelevízia

Nízka finančná gramotnosť obyvateľstva má na spoločnosť neblahé dôsledky. Keď ľudia nerozumejú fungovaniu finančných produktov, nevyznajú sa vo finančnej terminológii, netušia, ako sa počíta úrok, potom skončia s nevýhodnými pôžičkami či so sporiacim poistením, ktoré poriadne nič nekryje a rozhodne nič nesporí. Ešte väčší problém je, keď základným pojmom vo financiách nerozumejú politici. V dôsledku svojej neznalosti netrpia totiž iba oni, ale hlavne celá ekonomika. Aktuálne sa ukazuje, že nejeden politik nerozumie rozdielu medzi ziskom a obratom. Áno, hovoríme o chystanom odvode pre reťazce, respektíve skôr o odvode obchodov.

Len za posledných 12 mesiacov narástli ceny potravín na Slovensku o 4,5 percenta, teda viac ako celková inflácia. Na varovanie, že tento odvod sa prenesie do cien potravín, zareagovali niektorí politici úprimným začudovaním, že prečo by mala. Veď je to daň na reťazce! Nech si okrešú zisky! Zabúdajú však, že je to daň z obratu, a nie zo zisku. Zisk majú tí podnikatelia, ktorí sú úspešní a ktorí uspokojujú zákazníka lepšie ako konkurenti. Obrat majú, naopak, úplne všetci aktívni podnikatelia, hoci by aj boli na hranici bankrotu. Obrat je v princípe tržbou (rozdiel medzi týmito dvoma termínmi môžeme v tomto komentári zanedbať) obchodníka. Suma, ktorú zinkasuje za svoje produkty, však nehovorí nič o tom, koľko vynaložil obchodník na nákup tohto tovaru od dodávateľa, na mzdy či na budovy a technológie. V prípade maloobchodu s potravinami je obrat podstatne väčší ako zisk. V súčasnosti asi najúspešnejší reťazec Lidl mal minulý rok zisk 111 miliónov eur, ale tržby 1,15 miliardy. Ak by obchodníci nepreniesli významnú časť odvodu do cien tovarov, drvivá väčšina z nich by jednoducho zbankrotovala. Nie je ťažké to ukázať. Na Slovensku sme identifikovali 41 klasických reťazcov s dominantným predajom potravín. V roku 2017 ich bolo v strate osem. Ak by sa odvod zaviedol v roku 2017, do straty by sa dostalo ďalších 29 reťazcov! Inými slovami, v strate by bolo 90 percent všetkých reťazcov.


V skutočnosti bude dosah odvodu ešte oveľa rozsiahlejší. Nezarátali sme totiž siete podnikových predajní mäsiarov, pekární a ďalšie. Nezarátali sme ani stovky, možno tisíce malých obchodov, ktoré sú súčasťou aliancií, ktoré novela tiež považuje za reťazce. Dnes je totiž rarita nájsť potraviny, ktoré by neboli súčasťou marketingovej a dodávateľskej aliancMartin Vlachynskýie, ako sú Môjobchod či Bala. Ak chce slovenský maloobchod s potravinami prežiť, nemá inú možnosť, ako zvýšiť ceny.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.