Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Zdá sa, že k elektromobilite nás nevedie len Tesla a pár jej čínskych náprotivkov, ale aj tradičné automobilky. Hlavný cieľ by mal byť jasný: znížiť emisie skleníkových plynov. V niektorých krajinách by elektromobily mali byť kvôli tomuto cieľu zakázané.

Veľké osobné auto emituje 500 gramov ekvivalentov oxidu uhličitého na kilometer. Stredne veľké 305 gramov, malé auto 221 gramov a malý diesel 192 gramov emisií na kilometer. Pri veľkom vozidle sa počíta so spotrebou paliva vo výške zodpovedajúcej 16 litrom na sto kilometrov. Pri strednom vozidle s necelými desiatimi litrami na sto kilometrov a pri malom vozidle s necelými siedmimi litrami benzínu na sto kilometrov.

Ak sú odhady relevantné, elektromobily dobíjané prevažne uhoľnými elektrárňami nemajú zmysel. Teda okrem možnosti, že ich alternatívou zo sveta spaľovacích motorov sú vozidlá s obludnou spotrebou. Ak hovoríme o krajinách, kde sa priemerne jazdí „za sedem“ či menej, nemajú uhľomobily zmysel.


V porovnaní s úspornými dieslami nemajú obrovskú konkurenčnú výhodu ani plynomobily, teda elektromobily, ktoré kvôli dominancii plynových elektrární jazdia v podstate na plyn. Niečo iné sú solarmobily, teda elektromobily živené solárnymi elektrárňami. Tie by mali vypúšťať asi 70 gramov oxidu uhličitého na kilometer.

V krajinách, ako je India, kde bude mixu primárnych zdrojov dominovať uhlie, by elektromobily mali byť zakázané. Lenže tamojšia vláda chce elektromobilitu mohutne podporovať, pretože chce znížiť závislosť od dovážanej ropy. Z hľadiska svetového ovzdušia bude posun na jednom z najväčších automobilových trhov sveta skôr kontraproduktívny.

Ako je to s Čínou, ktorá zo seba chce urobiť elektroveľmoc? Ak by v Číne jazdili napoly uhľomobily a napoly solarmobily a ich ekvivalenty, priemerné emisie by sa pohybovali okolo 160 gramov na kilometer (tento priemer zhruba zodpovedá plynomobilom). Elektromobily by mali zmysel, ak by spotreba áut so spaľovacím motorom dovtedy nedosiahla priemerne okolo 4,5 litra. Podobnú úvahou potom dospejeme k záveru, že v USA a Európe je hranica oveľa nižšie. Pri dieselových autách sa reálna spotreba podľa Auto Bild pohybuje okolo piatich litrov na sto kilometrov.

Úvaha je, samozrejme, veľmi zjednodušená. Z uvedeného mi však vychádza, že elektromobily nepatria do krajín ako India, pri Číne a krajinách s podobným energetickým mixom je to s veľkým otáznikom. Venovať by sme sa im mohli tam, kde je mix na podobných parametroch ako v Európe a v USA. A dvojnásobne to platí o severe Európy či Rakúsku.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.