Anton MarcinčinPeter Mayer
StoryEditor

Reforma stredného školstva po iksté

18.12.2018, 23:00
Nedá sa len sypať peniaze a dúfať, že niečo užitočné zo škôl vylezie.

O stredných školách sa u nás príliš nerozprávalo, kým firmy nezačali biť na poplach. Prvotnou reakciou asi bola panika – ich argumenty mohli vydesiť každého, kto mal úžitok zo zachovávania status quo: štátnych aj neštátnych zriaďovateľov a ministerských úradníkov. Teraz sa chystá zmena, ktorá si vyžaduje zhodu aspoň na tom, že školy by v prvom rade mali slúžiť žiakom.

Pri návštevách okresov som si uvedomil, že máme mnoho potrebných škôl, zapálených riaditeľov a učiteľov, konkurencieschopné firmy a starostov, ktorí veciam rozumejú, ale systém je zaseknutý nečinnosťou tých, ktorí by ho mali riadiť. Lebo nedá sa len sypať peniaze a dúfať, že niečo užitočné z tých škôl vylezie; okrem frustrovaných žiakov aj rodičov totiž nevylezie nič. A diskusie o tom, že žiaci majú právo vybrať si takú školu, akú len chcú, je v skutočnosti len obhajoba toho, čo sa im dnes núka na trhu, čiže opäť status quo.

Myslím, že najprv si treba zodpovedať základné otázky – kto má stanoviť, čo sa má učiť; ako vybrať, čo sa má učiť, a ako vybrať, kto to má učiť.

Po prvé, školstvo je dôležitou súčasťou regionálneho rozvoja, v ktorom sa nám podarilo v zákone ustanoviť princíp partnerskej spolupráce sociálno-hospodárskych partnerov. Relevantné partnerstvá by mali komunikovať potreby firiem aj živnostníkov, krajov a vlády v rámci špecializovaných rozvojových klastrov a zástupcov učiteľov, ideálne podmienené dôkladnou analýzou. Takéto partnerstvá pre stredné školy vznikli v každom kraji a niekde vraj fungovali lepšie, niekde horšie.

Po druhé, ak nechceme vychovávať pre odliv mozgov alebo primárne pre miestnu ekonomiku, tak musíme dbať na kvalitu na zužitkovanie toho, čo máme doma: potenciál na inovácie, aplikovaný výskum, často potravinový priemysel, rôzne odvetvia priemyselnej výroby, cestovný ruch, začleňovanie vylúčených komunít, voľnočasové aktivity, starostlivosť o seniorov – to sú príklady odvetví, ktoré sa líšia z územia na územie. Povedzme si, v čom sme/chceme byť dobrí, a tomu prispôsobme učebné odbory tak, aby sme mali doma nie priemerné, ale špičkové stredné školy.

Po tretie, máme školy, ktoré vedľa seba niekedy učia to isté a bez potrebného vybavenia a zápalu, ale máme aj kvalitné školy a múdrych ľudí. Dnes asi nemáme údaje o pridanej hodnote konkrétnych škôl, ale máme kraje, ktoré svoje školy poznajú. A mohli by o nich budovať databázy – o úspešnosti absolventov, nie preinvestovaných peniazoch. A mali by sa o nich starať, aby nedopadli ako naše vysoké školy – všetci máme tituly, nízke platy a perspektívu nízkych dôchodkov.

01 - Modified: 2024-01-08 08:17:54 - Feat.: - Title: Exminister Ivan Mikloš pre HN o školstve: Hlúpy národ je chudobný národ 02 - Modified: 2023-08-31 13:29:29 - Feat.: - Title: Novela podporujúca vstup odborníkov do vzdelávania v školách nadobudne účinnosť od septembra 03 - Modified: 2023-08-06 09:00:12 - Feat.: - Title: Pätina slovenských žiakov má nulové finančné znalosti. Štát spúšťa od septembra nový plán 04 - Modified: 2023-03-03 14:50:54 - Feat.: - Title: Minister Horecký v HNtelevízii: Neprinášame problémy do školy, tie tam sú. Len sa už nehráme na rozprávku 05 - Modified: 2023-02-01 06:10:19 - Feat.: - Title: Najlepšia škola na Slovensku nedostatok učiteľov nepocítila. Pracovať u nás je prestíž, hovorí riaditeľka
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 10:08