Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.03.2019, 20:55

Nitriansky župan reaguje: Kraj potrebuje novú cestu​

V kategórii diaľnic a rýchlostných ciest patrí Nitriansky kraj spolu s Košickým úplne na chvost Slovenska.

Nitriansky župan reaguje: Kraj potrebuje novú cestu​
Zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Priznám sa, s veľkou dávkou rozpakov som si v Hospodárskych novinách zo dňa 1. marca 2019 prečítal sporné názory dopravných analytikov na to, či je nevyhnutné severo- južné prepojenie územia rýchlostnou komunikáciou R8 na trase z  Bánoviec nad Bebravou cez Topoľčany do Nitry a ďalej až po Komárno. Publikované dôvody sú skutočne „zaujímavé“ a „obohatili“ moje poznanie o viaceré doleuvedené,  žiaľ, veľmi sporné a účelové fakty, o ktorých si dovoľujem zapolemizovať:

Nemenovaní „odborníci na dopravu“ údajne opakujú, že stavba tohto cestného prepojenia je vraj politicky motivovaná, a teda toxická, lebo by viedla cez  územie, kde sa narodil pán expremiér Fico.

V príspevku je uvedený názor bývalého investičného riaditeľa NDS Juraja Čermáka. Ten údajne desať rokov po tom, čo už nie je v tejto funkcii, prišiel na to, že táto cesta by vôbec nemala byť prioritou. Nuž ak by bolo potrebné vyliečiť pán Čermáka z tohto názoru, predpísal by som mu veľmi účinný a veľmi jednoduchý liek: nech iba mesiac deň čo deň absolvuje cestu medzi Topoľčanmi a Nitrou cez reťazec obcí, ktoré sú prakticky na celom území bez prerušenia spojené. Alebo ešte lepšie, nech si kúpi rodinný dom kdekoľvek na tejto trase, a to ho už určite dolieči.

Pán Čermák vraj „objavil“ aj ďalší dôvod, že takéto cesty treba stavať predovšetkým tam, kde sú už vybudované priemyselné parky. No a tu si opäť „strelil do kolena“, lebo mu treba pripomenúť, že práve táto cesta by spájala jeden z najväčších priemyselných parkov na Slovensku, teda priemyselný park Nitra – Sever a priemyselné parky okolo Topoľčian a ďalej až po Trenčín či Prievidzu. Pritom je mimoriadne zaujímavé, že tomuto odborníkovi neprekáža napríklad rýchlostná komunikácia R3, ktorá skutočne nespája žiadne priemyselné parky a má sa začať budovať už v tomto roku.

Vyslovene úsmevný dôvod je ten, že v regióne je relatívne nízka nezamestnanosť. To je tiež pozoruhodný postreh. Ak by sme ho mali akceptovať, tak v našom hlavnom meste, ale aj na celom Považí, je už dlhodobo najnižšia nezamestnanosť, a predsa je nesporné, že aj tu sú investície do cestnej infraštruktúry nevyhnutné. Naviac každý, kto si aspoň občas prečíta tlač, vie, že Slovensko musí v širšom kontexte  vyriešiť problémy baníctva v oblasti hornej Nitry, a teda aj zvýšiť mobilitu pre viac ako 11-tisíc ohrozených pracovných pozícií po nevyhnutnom útlme ťažby uhlia.

Vzhľadom k tomu, že obdobné pochybné názory sa začínajú objavovať čoraz častejšie a skutočne diskriminujú územie Nitrianskeho samosprávneho kraja tak v oblasti cestnej, ale  najmä železničnej, dopravy, musím pripomenúť nasledovné fakty:

Nech si dopravní analytici zmonitorujú územie Slovenska v oblasti nadradenej infraštruktúry, teda v kategórii diaľnic a rýchlostných ciest, a zistia, že NSK patrí spolu s Košickým krajom úplne na chvost Slovenska. To má za dôsledok intenzívne ničenie ciest II. a III. triedy predovšetkým ťažkou nákladnou dopravou, čo už evidentne pánov analytikov netrápi, rovnako ako ich netrápi, že táto toxická doprava ide priamo cez obce a mestá Nitrianskeho kraja.

Skúmal niekto z  týchto analytikov problematiku hustoty osídlenia od Komárna cez Nitru a Topoľčany, až po Bánovce nad Bebravou? Zistil by, že toto územie je jedným z najhustejšie osídlených v rámci Slovenska. A pýtam sa,  komu vlastne majú komunikácie slúžiť, ak nie obyvateľom Slovenska?

Uvedomuje si niekto z týchto analytikov, že práve toto prepojenie až po Komárno, kde bude v priebehu roka dobudovaný nový most cez rieku Dunaj, by do značnej miery odľahčilo problematickú diaľnicu D1? Zároveň by sa významne skrátilo prepojenie Sever – Juh cez Nové Zámky a odbremenilo by predovšetkým extrémne zahustenú dopravu privádzačov  vo východnej časti Bratislavy, nehovoriac už o znížení záťaže životného prostredia v tejto časti nášho hlavného mesta.

Zaujímavé je, že dotknutí analytici si nevšímajú a nevadí im, že napríklad plánované súbežné prepojenie územia rýchlostnými cestami R3 a R2 v úseku medzi Trenčianskymi Teplicami a Žiarom nad Hronom má iba zopár kilometrov? Znovu sa pýtam, aké priemyselné parky spájajú tieto cestné úseky?

Meral vôbec niekto intenzitu respektíve hustotu dopravy na vstupe do krajského mesta Nitra? Trápi ich to, že nebol dokončený kruhový objazd na  privádzači R1 v kritickom bode  Čermáň, kde dennodenne  dochádza k extrémne nebezpečným dopravným situáciám so smrteľnými následkami?

Nedávno som zaznamenal aj ďalšie významné zistenie „tiež analytikov“, že krajské mesto Nitra vraj nepotrebuje dobudovať ani železničné prepojenie medzi Nitrou a Trnovcom nad Váhom (približne 19 km za asi 120 mil. eur), lebo údajne zistili, (neviem ako?), že by nebolo dostatočne využité!! Toto isté pred rokmi tvrdili aj „renomovaní odborníci“ z jedného VÚ o rýchlostnej ceste R1. Dnes, keď možno exaktne namerať intenzitu dopravy na tejto rýchlostnej ceste (viac ako 30 tisíc vozidiel/deň), cudne mlčia!

Ospravedlňujem sa čitateľom za mierne emotívny a miestami sarkastický podtón, ale, žiaľ, napriek minulým diskusiám na úrovni zodpovedných za tento stav a po vyskúšaní všetkých iných možností  apelu iná cesta ani neexistuje. Najmä v situácii, keď nám potrebu budovania rýchlostnej cesty R8, takej dôležitej pre Slovensko a Nitriansky kraj zvlášť, majú zdôvodňovať naši priatelia Česi. Škoda, že sme sa nepoučili z historických predstáv pána Baťu o  dopravnej obslužnosti územia našej krajiny. Zaujímavé, že on k tomu nepotreboval žiadne analýzy výskumných ústavov ani iných inštitúcií, ale iba zdravý sedliacky rozum a znalosť efektívneho investovania vo verejnom záujme.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.