Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.05.2019, 00:00

Skórujme pre budúcnosť

Slovensko v týchto dňoch navštevujú desiatky tisíc ľudí. A to je ideálna prihrávka na multiplikátor.

Skórujme pre budúcnosť
Zdroj: Marek Kmeť

Tak určite – už niekoľko dní je na Slovensku témou číslo jeden hokej. A ešte pár dní aj bude. Zas raz sme tu doma. Z konania šampionátu profituje štátna kasa aj lokálne samosprávy, ale najviac z koláča sa ujde súkromnému sektoru vrátane domácností. Okrem relatívne ľahšie merateľných benefitov sú tu aj také, ktorých ovocie môže dozrieť až v budúcnosti. Ak si to sami nepokazíme.

Podľa štúdie Štefana Reháka a Michala Štofka z Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktorá skúmala vplyvy bratislavsko-košického hokejového turnaja spred ôsmich rokov, bol ekonomický dosah na spotrebu v samotnej Bratislave zhruba 7,5 milióna eur. Tržby smerovali hlavne do odvetví ubytovania, stravovania a maloobchodu. Ak by sme dnes vychádzali z podobných počtov predaných lístkov a počtov návštevníkov, zohľadňujúc cenový vývoj za príslušné obdobie, spodný odhad celkového vplyvu na spotrebu za Košice aj Bratislavu by sa pohyboval niekde na úrovni okolo 17 miliónov eur. Dane, hlavne DPH, by z toho predstavovali asi dva milióny eur.


Tak určite – v porovnaní s tým, že DPH predstavuje najpodstatnejší zdroj príjmov štátneho rozpočtu, je to zanedbateľná suma. Lenže práve preto sme od roku 2012 pri efektivite výberu tejto dane podávali úctyhodné výkony. Desiatkami opatrení sme sa zlepšovali od zápasu k zápasu, čím daňová medzera na DPH, ktorá ukazuje, aká je úspešnosť výberu dane, klesla o viac ako tretinu.

Nezabúdajme, že čím silnejší vieme byť pri eliminácii útokov daňových podvodníkov a vykrývaní dier pre daňové úniky, tým viac vieme alokovať verejné zdroje. A to aj na rozvoj športových aktivít. Bez nutnosti hýbania so sadzbami daní.

Jeden z tých nemerateľných benefitov spomenutých v úvode je, že máme možnosť ukázať Slovensko v dobrom svetle. Týka sa to každého podnikateľa v službách, ako sú napríklad ubytovanie alebo stravovanie. A tiež štátu a samospráv, napríklad v oblasti miestnej dopravy alebo pri práci polície.
Slovensko v týchto dňoch navštevuje a strávi tu istý čas množstvo turistov zo zahraničia. Sú to desiatky tisíc ľudí. A to je ideálna prihrávka na multiplikátor. Tak ako súpera v zápase, nemali by sme podceňovať ani to, aký dojem zanecháme v ich očiach.

Lebo keď fandíme „my sme tu doma“, o to viac by nás malo zaujímať, ako to vlastne „u nás doma“ vyzerá. Nielen za prahmi našich bytov a za plotmi domov. A ako sa tu môže cítiť niekto, kto príde na návštevu. A hlavne, či sa niekedy ešte vráti, odporučí Slovensko známym, alebo ani radšej nie. Tak určite – pri hymne sa prosto nepíska.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.