Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.09.2019, 00:00

Budeme bránou na východ alebo predmestím Viedne?

Máme pripravené zázemie na prekladisko. Na dvere nám klopú Číňania.

Budeme bránou na východ alebo predmestím Viedne?
Zdroj: TASR/Roman Hanc

Predstavte si, že by ste mali dve možnosti a musíte sa rozhodnúť len pre jednu. Najprv tá prvá. Viete, že máte na východ Slovenska dotiahnutú širokorozchodnú trať z Ukrajiny, Ruska a Ďalekého východu, dedičstvo sovietskych čias. V lokalite Košice – Bočiar máte pripravené zázemie na prekladisko. Na dvere vám klopú Číňania, ktorí by radi využívali prekladisko tovaru pre celú Európu. Zároveň toto prekladisko dokáže zamestnať päť- až desaťtisíc ľudí v ekonomicky najťažšie skúšanom regióne Slovenska. Alebo tá druhá. Postavíte cez celé Slovensko širokorozchodný koridor a potiahnete ho až k susedom do Viedne, aby ekonomické výhody z dynamicky rastúceho čínskeho obchodu, ako tú povestnú smotanu, zlízali naši susedia v jednom z najbohatších miest Európskej únie.


Ktorú by ste si vybrali vy? Nemusíte byť župan v Košickom kraji ako ja, no stavím sa, že tu prvú. A hádajte, o ktorej hovoria niektorí predstavitelia vlády Slovenskej republiky? Žiaľ, o tej druhej. V minulých dňoch som sa s tisícmi ďalších zúčastnil na samite Road and Belt v Hongkongu, kde som sa stretol s potenciálnymi investormi. Tí by radi pre novú hodvábnu cestu z východu uprednostnili Košice pred Rakúskom aj Maďarskom. Aj naši južní susedia totiž majú záujem napojiť sa na živú obchodnú cestu. Hodvábna cesta dnes už nie je spojená s tovarom, ktorý jej v minulosti dal meno. Nová hodvábna cesta znamená prepravné koridory na vode, na cestách, vo vzduchu a na koľajniciach z Ázie do Európy. Prepravené kontajnery znamenajú čulý obchod a čulý obchod znamená rastúcu zamestnanosť a životnú úroveň.


Pozrime sa na šikovnosť susedných Poliakov. V termináli Brest-Maleszewice stúpol za posledné tri roky objem prepravy nákladu o viac než sto percent. S ním aj zamestnanosť a ekonomika. Prekladisko, ktoré by mohlo vzniknúť pri Košiciach a ktoré už je čiastočne vybudované, môže mať rozlohu 560 hektárov a voľnú kapacitu do 500-tisíc kontajnerov ročne. Každému je jasné, že z prekladu tovaru je najväčšia ekonomická pridaná hodnota. Aký zmysel má potom budovať stovky kilometrov železníc cez celé Slovensko, obmedzovať existujúce železničné spojenia a ešte darovať všetky ekonomické výhody Rakúšanom?


Ako župan Košického kraja budem zápasiť za svojich občanov na východe, aj keď projekt prekladiska prináša výhody celej našej krajine. Často sa u nás hovorí o národnom konsenze v zahraničnej politike. Je dobré, aby sme ju mali na jednej koľaji a s jedným cieľom. Nie dvojkoľajnú. Dúfam, že po voľbách dostaneme vládu, ktorá sa postaví za ekonomické výhody pre naše regióny a nebude pretvárať Slovensko na chudobné predmestie Viedne.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.