Dnešní školáci sú „digitálne“ deti. Neodmysliteľnou súčasťou ich života je svet digitálnych technológií, do ktorého vstupujú cez mobily, herné konzoly či počítače. Tri štvrtiny mladých ľudí majú profil na sociálnych sieťach. Tento svet je však do veľkej miery ilúziou. Ako veľmi výstižne píšu autori knihy Dieťa v sieti, deti dnes majú dvojakú identitu. V hrách si vytvárajú dvojníkov, upravujú si vlastné fotky a hľadajú ten najlepší uhol pre selfie. Často obchádzajú pravidlá a pridajú si pár rokov, aby si mohli vytvoriť profil.
Prieskum Štúdia správania na internete 2018 ukázal, že mnoho detí má na sociálnych sieťach medzi priateľmi ľudí, s ktorými sa nikdy osobne nestretli. A pritom sa s nimi rozprávajú aj o osobných a citlivých záležitostiach. Aj preto nie je prekvapením, že podľa štúdie najviac skúseností s kyberútokmi majú predovšetkým mladí ľudia vo veku 18 – 34 rokov, pričom útoky viac mieria na dievčatá. Za alarmujúce považujem to, že nadpolovičná väčšina mladých pritom nevie, na koho sa v prípade útoku obrátiť.
Od septembra 2018 do marca 2019 odstránil Facebook 3,2 miliardy falošných účtov. Podľa informácií Microsoft Digital Crime Unit sa každú sekundu stane 12 ľudí obeťou kybernetického zločinu, čo znamená približne milión obetí denne. Zároveň každý deň je na internet pridaných 1,8 miliardy nových fotografií. V roku 2009 vyvinul Digital Crime Unit v spolupráci s Dartmouth College technológiu photoDNA, ktorá pomáha pri hľadaní a odstraňovaní nevhodných obrázkov a fotografií detí. Úspešne ju používa napríklad Národné centrum pre nezvestné a zneužívané deti.
Potrebu regulácie a jasne daných podmienok a pravidiel bezpečného správania si našťastie uvedomuje čoraz viac inštitúcií. Aj to ich prinútilo podpísať sa pod Parížsku výzvu, ktorá volá po zodpovednom vytváraní bezpečného kybernetického priestoru. Prihlásilo sa k nej už 74 krajín, 350 medzinárodných organizácií, občianskych spoločností a organizácií z verejného sektora a viac ako 600 subjektov zo súkromného sektora.
Technológie náš svet celkom jednoznačne obohacujú a našim deťom dávajú úplne nové možnosti, či už v oblasti vzdelávania, rozvoja predstavivosti či kreativity. Rozhodne teda nebráňme deťom v prístupe do digitálneho sveta, ale zároveň ich chráňme prostredníctvom jasne nastavených pravidiel. Sme to my rodičia, kto stanovuje hranice, určuje pravidlá, inšpiruje deti k obozretnosti, vysvetľuje a kontroluje, ako sa správajú v online priestore. Motivujte ich ku kritickému mysleniu, k pochybnostiam, k potrebe overovať si zdroje a vyzývajte ich na slušné správanie. Jednoducho povedané, vychovávajte k digitálnej gramotnosti. A hlavne sami im buďme tým správnym príkladom.